رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور:

دانشگاه‌های علمی کاربردی در سال تحصیلی ۹۸ با فرآیندهای جدید آغاز به‌کار می‌کنند

۱۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۵۰ کد : ۴۲۲۹۵ اخبار
تعداد بازدید:۱۹۷۷

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی کرمانشاه به نقل از خبرگزاری ایسنا: رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از آغاز فرایندهای جدید در دانشگاه علمی کاربردی در سال تحصیلی 98 خبر داد و عنوان کرد: مقرر بود که مراکز در محیط کار شکل بگیرند که متاسفانه در گذشته در این خصوص سخت‌گیری نکردیم، اما مراکز علمی کاربردی در سال 98 در صورتی می‌توانند ادامه کار دهند که محیط کار داشته باشند و آنهایی که فاقد محیط کار هستند مهلت پنج ساله می‌دهیم تا محیط کار ایجاد کنند و در این مدت باید محیط کار استیجاری داشته باشند.

وی توسعه کیفی دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی را سرلوحه اقدامات خود ذکر کرد و افزود: از سال 1395 توسعه کیفی برنامه‌های دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت که اکنون در مرحله نهایی قرار دارند.

دکتر محمد حسین امید از بازنگری در فرآیند به‌کارگیری مدرسین در دانشگاه سخن به میان آورد و بیان کرد: در دوره جدید ساختار جدیدی برای به‌کارگیری مدرسین دانشگاه تعریف شد و براساس آن از طریق فراخوان اساتید دانشگاه جذب می‌شوند و همچنین مدرسین سابق در دو مرحله بازنگری شده‌اند.


وی با بیان این مطلب که در مهرماه 98 دیگر مدرسی که فاقد تاییدیه هیئت جامع علمی کاربردی نمی‌توانند در دانشگاه‌های ما تدریس کنند، ادامه داد: صلاحیت‌های علمی و عمومی اساتید مورد بررسی قرار می‌گیرد و تا کنون بیش از 50 هزار نفر مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند که تاکنون در این پایش حدود 30 درصد از مدرسین شرایط حضور در دانشگاه‌های علمی کاربردی را ندارند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از بازنگری محتوای آموزشی همه دروس خبر داد و عنوان کرد: براساس نظر مدرسین و دانشجویان و همه ذینفعان همه دروس را به روز خواهیم کرد و احتمال ادغام، حذف یا ایجاد رشته‌های جدید یا تفکیک رشته‌ها وجود دارد.

وی با انتقاد از منظم نبودن نیم‌سال‌های تحصیلی در گذشته، اظهار کرد: در گذشته نیم سال‌های تحصیلی ما منظم نبود که دو سال اخیر این مهم محقق و به برنامه‌های آموزشی نظم بخشیده شده است.

دکتر امید ماموریت گرایی مراکز را یکی از سیاست‌های وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانست و بیان کرد: بایستی مراکز در زمینه‌های تخصصی خود دانشجو جذب کنند.

وی تصریح کرد: در گذشته بخش زیادی از دانشجویان ما کارکنان بودند که این امر از لحاظ افزایش سطح سواد کارکنان خوب بود اما به دلیل سهمیه‌بندی جوانان جویای کار از تحصیل محروم می‌شدند که این یک نقیصه بود، ولی از مهر 97 سهمیه شاغلین را حذف کردیم و در این نیم سال تحصیلی مهر 97؛ 70 درصد دانشجویان ما جوانان بوده‌اند لذا این افراد آمادگی بهتر و پذیرش بهتری در خصوص قوانین دانشگاهی دارند و این امر باعث ارتقای کیفیت دانشگاه شده است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ایجاد مراکز نوآوری را از دیگر اقدامات در راستای افزایش کیفیت دانشگاه‌های علمی کاربردی دانست و بیان کرد: در کل کشور 100 مرکز نوآوری در مراکز علمی کاربردی ایجاد شده است و به دنبال آن هستیم که در سال آینده در همه مراکز یک مرکز نوآوری ایجاد کنیم.

وی با تبیین امتیازات مراکز نوآوری گفت: دانشجویان مراکز نوآوری می‌توانند از تسهیلات ارزان قیمت استفاده کنند به‌طور مثال دانش پژوهان این مراکز تسهیلات 50 میلیون تومان با نرخ سود 2 درصد و همچنین به ایده‌های نو نیز 50 میلیون تومان با نرخ کم تسهیلات خواهیم داد.

ارتقای جایگاه مراکز علمی کاربردی


امید از ارتقای جایگاه مراکز علمی کاربردی خبر داد و عنوان کرد: 95 درصد مراکز علمی کاربردی مراحل ثبت اساسنامه‌های آنها به انتها رسیده است و مراکزی که اساسنامه دارند برای همیشه می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و وضعیت با ثباتی پیدا می‌کنند، ضمن آنکه می‌توانند با اطمینان از آینده سرمایه گذاری کنند.

وی اظهار کرد: در گذشته برخورد با مراکز متخلف سخت بود اما با این اساسنامه‌ها همه اقدامات مراکز باید در چهارچوب قوانین دانشگاه باشد به‌گونه‌ای که باید مراکز مطیع قانون کار، همه کارکنان و اساتید خود را بیمه کنند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان این مطلب که آیین نامه‌ای در خصوص تکلیف مدیریت دانشگاه‌ها به تصویب هیات عالی جذب رسیده است، مطرح کرد: اکنون 90 درصد مراکز ما ساماندهی شده‌اند و روسای دانشگاه در دو دوره 4 ساله می‌توانند رییس دانشگاه باشند که این نیز باعث ارتقای کیفیت دانشگاه‌ها خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: برآیندم این است که امور مدرسان، ساماندهی و ماموریت گرایی رشته‌ها، ایجاد مراکز نوآوری و ... باعث ارتقای سطح دانشگاه علمی کاربردی شده است و این امر ملموس است.

کلیدواژه‌ها: رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور