رشته های جدید مهارتی با توجه به نیاز بازار كار و رفاه اجتماعی طراحی شود
رشته های جدید مهارتی با توجه به نیاز بازار كار و رفاه اجتماعی طراحی شود
وزیرعلوم ، تحقیقات و فناوری بر طراحی و اجرای رشته های جدید آموزش مهارتی براساس نیاز بازار كار و توجه به رفاه اجتماعی تاكید كرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی كاربردی ، دكتر كامران دانشجو در پیامی به مناسبت برگزاری بیستمین گردهمایی واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی كاربردی، با اشاره به دو شیوه رایج آموزش عالی كشورهای جهان آورده است:
شیوه نخست ، آموزش عالی نظری است كه البته ارزش و جایگاه آن از نظر معرفتی غیر قابل انكار میباشد و دیگری آموزش عالی مهارتی است كه با توجه به اثرگذاری و نقش كاربردی و كارآفرینی آن میبایست ساز و كار بهره گیری بیش از پیش از آن در نظام آموزش عالی ایران تدارك و مهیا شود.
وی همچنین تلفیق نظر و عمل ، آموزش و پژوهش و علم و فناوری برای راهنمایی نظام آموزش عالی كشور و تبیین نظام آموزش مهارتی بویژه در دانشگاه جامع علمی كاربردی را به عنوان رسالت اصلی اندیشمندان و طراحان فعال در این حوزه گسترده علمی و پژوهشی دانسته است.
وزیر علوم با یادآوری اینكه كارآفرینی و تربیت دانش آموختگانی كه دارای توانایی و تخصص لازم برای راه اندازی كار و فعالیت اقتصادی مناسب در جامعه باشند، از وظایف اصلی نظام، خاصه در بخش آموزش عالی است می افزاید: این ضرورت در بررسی تحولات اخیر جهانی در زمینههای اقتصادی و فنی بخوبی نمایان میشود زیرا در اكثر كشورها برای برون رفت از مشكلات اقتصادی و فائق آمدن بر بحرانهای اجتماعی از تكنیك آموزشهای مهارتی بهره بردهاند.
وزیرعلوم تصریح كرده است: نظام آموزش عالی مهارتی در كشورما میبایست به منظور تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص مورد نیاز بخشهای مختلف جامعه با تعامل و مشاركت سازمانها و دستگاههای اجرایی، تجدید سازمان یابد و بر سرعت خود در اجرای برنامهها بیفزاید.
دكتر دانشجو در این پیام متذكر می شود: شغل محوری، نگاه به بازار كار و توجه به رفاه اجتماعی از جمله ویژگیهای نظام آموزش مهارتی است و باید مورد اهتمام جدی مسوولان قرار گیرد و بر همین اساس رشتههای جدید طراحی و اجرا شود.
وزیرعلوم، فراهم شدن شرایط لازم برای دانشگاه جامع علمی كاربردی در راه توسعه و تعالی نظام آموزش مهارتی در كشور و شكل گیری ارتباط و انسجام لازم میان آموزشهای عالی مهارتی و نظام آموزش عالی كشور را از ضروریات این عرصه معرفی كرده است.
وی با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری در اهمیت تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و تاكید دولت دهم بر اجرای اصل 44 قانون اساسی آورده است: دانشگاه جامع علمی كاربردی باید با كار و همت مضاعف در جهت توانمندسازی نیروی انسانی كشور و افزایش توان تخصصی و مهارتی دانشجویان خود برنامه ریزی و اقدام كند و البته برای پیشبرد، برنامههایی لازم است و باید به تجارب نظامهای آموزشی مهارتی در كشورهای توسعه یافته و بومی آنها توجه شود.
پیام وزیر علوم به این گردهمایی توسط دكتر محمود ملاباشی ، معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرائت شد.
