اخذ مجوز ایجاد دورههای كاردانی پیوسته برای نخستین بار در دانشگاه جامع علمی كاربردی
اخذ مجوز ایجاد دورههای كاردانی پیوسته برای نخستین بار در دانشگاه جامع علمی كاربردی
سرپرست دانشگاه جامع علمی كاربردی با بیان اینكه مجوز ایجاد دورههای كاردانی پیوسته ترمی برای نخستین بار در این دانشگاه اخذ شد، گفت: در حال حاضر حدود 600 هزار نفر متقاضی دورههای كاردانی پیوسته هستند كه با اخذ این مجوز باید امسال در این دوره پذیرش دانشجو آغاز شود.
به گزارش روابط عمومی جامع علمی كاربردی ، دكتر عبدالرسول پورعباس در بیستمین گردهمایی واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی كاربردی كه در مركز تربیت مربی كرج برگزار شد ، با اشاره به فعالیت سازمان آموزش فنی و حرفهای در وزارت كار عنوان كرد: در این سازمان فضاها و تجهیزات زیادی ایجاد شده است، به طوریكه حدود سه هزار مربی، بیش از 15 هزار كادر اجرایی، صدها مراكز آموزشی دولتی و هزاران مراكز آموزشی خصوصی در حال فعالیت در این سازمان هستند.
وی با بیان اینكه متاسفانه این سازمان تنها در سطح زیر دیپلم و حدود دیپلم فعالیت میكند، افزود: عمدتا مردم انگیزه ندارند به این مراكز مراجعه كنند و افرادی انگیزه مراجعه دارند كه احساس میكنند این آموزشها در مورد شغل آنها مورد نیاز است.
دكتر پورعباس با بیان اینكه به طور طبیعی درون همه انسانها با مدرك گره خورده است، اظهاركرد: در این سازمانها مدارك در حد گواهینامه باقی مانده است.
وی با اشاره به تصویب اساسنامه جدید دانشگاه جامع علمی كاربردی در سال 70 عنوان كرد: این اساسنامه حتی نفوذ 20 درصد قانونهای گذشته را ندارد و ضعیف تر نوشته شده است.
سرپرست دانشگاه جامع علمی كاربردی با بیان اینكه اساسنامه فعلی دانشگاه باید قوی تر نوشته شود و نیاز به بازنگری دارد، افزود: در حال حاضر دورههای كاردانی به حد وفور و دورههای كارشناسی ناپیوسته به حد عالی در حال برگزاری است.
وی با بیان اینكه در حوزه آموزش و پرورش وضع بهتر بود و توانستند مسئولین این حوزه را وارد آموزش عالی كنند، افزود: آموزش و پرورش توانست با ایجاد دورههای كاردانی در بین مردم ایجاد انگیزه كند تا مسیر عبور دیپلم به فوق دیپلم هموار شود و در این راستا دانشگاه جامع علمی كاربردی توانست قدم دیگری در سطح كارشناسی بردارد.
دكترپورعباس با بیان اینكه بحث سازمان ملی مهارت بد مطرح شد، افزود: متاسفانه در برابر این سازمان از همكاران علمی گرفته تا نمایندگان مجلس و دولت جبهه گرفتند و از كلمات نامناسب استفاده كردند و از سوی دیگر هم در مقابل این سازمان بد دفاع شد.
وی به طراحی نظام مهارتی در تمامی ابعاد اشاره و خاطرنشان كرد: سه زیر نظام آموزشهای مهارتی، نظام صلاحیتهای مهارتی و نظام جامع اشتغال كشور در حال طراحی هستند.
سرپرست دانشگاه جامع علمی كاربردی ادامه داد: در تمامی كشورهای دنیا ، نظامهای مهارتی مداركی تولید میكنند كه اعتبار آن مدارك به باقی ماندن فرد در آن مهارت است و اگر كسی خارج شد باید مهارت لازم را در مسیر جدید كسب كند.
وی با بیان اینكه بخش اشتغال به آموزش گره میخورد و باید به نقطهای در كشور برسیم كه هیچ فردی اجازه اشتغال بدون داشتن مهارت را نداشته باشد، افزود: دانشگاه ما یك دانشگاه فعال تر از گذشته است و اگر مسئولین استانی احساس میكنند مراكز آنها فعال نیست تجدید نظری در خود داشته باشند.
دكتر پورعباس به وسعت فعالیتهای سازمان مركزی دانشگاه جامع علمی كاربردی اشاره و اظهاركرد: در حال حاضر قرار شده شعبه جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه جامع علمی كاربردی ایجاد شود تا تمامی كارها در دانشگاه انجام گیرد.
وی با بیان اینكه با ایجاد شعبه جذب ، ظرف یك ماه آینده نباید صفی وجود داشته باشد، تصریح كرد: در حال حاضر 4 هزار نفر در صف هستند.
دكترپورعباس با بیان اینكه برای دورههای ناپیوسته كارشناسی پودمانی جهتگیری خوبی آغاز شده است و تقریبا اقدامات لازم در این زمینه تمام شده است، عنوان كرد: شما مسئولان واحدهای استانی دانشگاه باید خود را برای ایجاد دورههای كارشناسی ناپیوسته پودمانی آماده كنید. سرپرست دانشگاه جامع علمی كاربردی با بیان اینكه كار وسیعی برای اجرای دورههای سطوح عالی آغاز شده است، افزود: امیدواریم برای مهرماه سال آینده حداقل چند دوره در حوزههای مختلف و در سطوح عالی اجرا شود.
دكتر پورعباس ادامه داد: هر سازمان، نهاد و وزارتخانه ای كه در جهت كمك به این حركت ، خود را آماده كند در اولویت قرار خواهد داشت.
سرپرست دانشگاه جامع علمی كاربردی در خاتمه با اشاره به جلسهای با وزیرعلوم عنوان كرد: در این جلسه مطرح شد كه برای رسیدن به نظام جامع مهارت، اختیاراتی برای دانشگاه گذاشته شود تا بتوانیم دورهها را به شكل مهارتی تبیین كنیم.
