نظام جامع آموزش های مهارتی تبیین و تشریح گردید

۱۵ آبان ۱۳۸۹ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۵۶۵۹ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۱۳۵
نظام جامع آموزش های مهارتی تبیین و تشریح گردید
نظام جامع آموزش های مهارتی تبیین و تشریح گردید

 

 نظام جامع آموزش های مهارتی تبیین و تشریح گردید

 سیزدهمین نشست روسای مراکز آموزشی علمی کاربردی استان کرمانشاه با موضوع "تبیین و تشریح نظام جامع آموزش های مهارتی" با حضور دکتر عباسی خزایی رئیس واحد استانی، معاونین ستاد استانی و روسای مراکز آموزشی علمی کاربردی استان کرمانشاه در روز یکشنبه مورخ 9/8/89 در سالن اجتماعات مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی برگزار گردید.

دکتر بیژن عباسی خزایی در مقدمه اظهار داشتند طرح تشکیل سازمان ملی مهارت و ساماندهی آموزش های علمی کاربردی و فنی و حرفه ای در ابتدای سال 89 در دستور کار مدیران ارشد سازمان مرکزی دانشگاه قرار گرفته و در همین راستا کارگروههای متعددی در بخش های مختلف اصول و روش شناسی تدوین نظام، تدوین ساختار نظام، تدوین اهداف و سیاست های نظام و ... تشکیل گردید. وی ضمن اشاره به ارکان اصلی نظام جامع آموزش های مهارتی شامل توسعه و گسترش، برنامه ریزی درسی و محتوایی، آموزش و مدرسین و هیات امنا به زیر مجموعه های این نظام متشکل از نظام آموزش مهارتی، نظام صلاحیت مهارتی و نظام اشتغال مهارت-محور اشاره نمودند. وی اظهار داشت در فاز اول تدوین نظام، طراحی و برنامه ریزی محتوایی در اولویت کاری مدیران ارشد دانشگاه بوده که بحمدا... این فاز مراحل پایانی خود را سپری می نماید .

در ادامه رئیس واحد استانی به ویژگیها و مولفه های اصلی نظام جامع آموزش های مهارتی پرداخته و اشاره نمودند در نظام جدید، معیارهای ارزشیابی مهارت مورد بازنگری قرار خواهد گرفت و ملاک اصلی در آموزش های مهارت- محور ماندگاری و ثبات دانش آموخته در نظام موجود خواهد بود. وی اضافه کردند عناوین و ماهیت رشته ها براساس تجزیه و تحلیل مشاغل و نیاز بازار کار خواهد بود و توسعه آموزش های علمی کاربردی صرفا در این راستا تحقق خواهد یافت.

از ویژگی های مهم دیگری که ایشان در ارتباط با نظام جامع آموزش های مهارتی بیان نمودند: استفاده از پتانسیل بخش صنایع و اجرای آموزش های علمی کاربردی در بستر کار و در محیط کارخانجات و با هدف کاهش هزینه تولید بود که در این مسیر دانشجویان بصورت رایگان در کارخانجات مشغول به فعالیت بوده و مدرسین، سرپرستان کارخانه و بخش های تولیدی و ماشینی آن می باشند.

دکتر عباسی خزایی در ارتباط با مراکز آموزشی علمی کاربردی غیر دولتی اشاره داشتند: دانشگاه در حال تدوین شاخص های توسعه مبتنی بر نظام آموزش های مهارتی بوده و مراکز آموزشی    غیر دولتی می بایست برنامه ریزی توسعه ی خود را براساس این شاخص ها استوار سازند.

وی در ادامه اضافه کرد دانشگاه در حال برنامه ریزی اجرای دوره های علمی کاربردی در سطوح عالی بوده و به یاری خداوند متعال برخی از دوره ها در سطوح عالی در سال 1390 به اجرا گذاشته می شود. همچنین وی ضمن اشاره به صدور کارت مدرسی برای مدرسان علمی کاربردی به صدور کارت مدرسی بصورت "افتخاری" برای صاحبان مهارت و تخصص در کارخانجات و صنایع اشاره نمودند.

در ادامه اظهار داشتند: دانشگاه در حال برنامه ریزی پذیرش دانشجو در دوره های کارشناسی پودمانی و همچنین کاردانی پیوسته برای سال 90 می باشد و در این زمینه دانش آموزان شاغل به تحصیل در هنرستان ها می بایست مورد توجه مجریان آموزش های علمی کاربردی قرار گیرند.

دکتر عباسی خزایی در پایان ضمن اشاره به افزایش تعامل، همفکری و هم افزایی واحد استانی با سازمان فنی و حرفه ای استان در جهت تقویت آموزش های مهارتی و تدوین راهبردهای منطقه ای به برگزاری نشستی صمیمی با حضور استاندار محترم استان کرمانشاه، رئیس محترم دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور و همچنین روسا و معاونین مراکز علمی کاربردی و سازمان فنی و حرفه ای در آینده نزدیک خبر داد و بیان داشتند هدف اصلی از برگزاری این نشست ضمن تبیین و تشریح نظام جامع آموزش های مهارتی، تقویت همکاری های بیشتر خواهد بود و از کلیه روسای مراکز آموزشی علمی کاربردی استان در خواست نمودند ضمن توجه لازم به نقش تبلیغات و اطلاع رسانی در زمینه تبیین صحیح نظام جامع آموزش های مهارتی به برنامه ریزی گسترده و هدفمند در این زمینه اهتمام ورزند.