مدیرگروه روابط عمومی مرکز آموزش علمی کاربردی واحد فرهنگ و هنر کرمانشاه:در کشورهای توسعه یافته روابط عمومی واحد 24*7 است
مدیرگروه روابط عمومی مرکز آموزش علمی کاربردی واحد فرهنگ و هنر کرمانشاه:
در کشورهای توسعه یافته روابط عمومی واحد 24*7 است.روابط عمومی باید هدایتگر مدیر باشد.
حجت سلیمی، مدیرگروه مرکز آموزش علمی کاربردی واحد فرهنگ و هنر کرمانشاه با تبریک فرارسیدن روز روابط عمومی و ارتباطات به تمامی فعالان این عرصه، اظهار داشت: مباحث مربوط به روابط عمومی از قرن 17 میلادی شروع شد اما تا زمان جنگ جهانی اول در هیچ سازمانی واحدی به نام روابط عمومی وجود نداشت که پس از آن دوران به تدریج واحد روابط عمومی در سازمان ها به وجود آمدند
سلیمی تصریح کرد: اما روابط عمومی در ایران تاریخچه ای حدود نیم قرن دارد که متاسفانه با گذشت این مدت هنوز هم به لحاظ تعریفی در این حوزه با مشکل مواجه ایم و هنوز نظریه ای در این حوزه وجود ندارد که محدوده فعالیت آن را به درستی مشخص کرده باشد.
این مدرس دانشگاه اظهار داشت: هنوز برای بسیاری از فعالان این حوزه مشخص نشده که روابط عمومی یک علم است، یک کار تجربی است یا یک هنر.
وی با انتقاد از دید بسیار غیر تخصصی و غیر حرفه ای مدیران سازمان ها به واحد روابط عمومی، گفت: تا زمانی که سیستم حکومتی و دولت جایگاه مشخصی برای روابط عمومی نبیند، این واحد رشدی بیش از این نخواهد کرد.
مدیرگروه روابط عمومی مرکز آموزش علمی کاربردی واحد فرهنگ و هنر کرمانشاه ، گفت: با وجود اینکه ما در حوزه دینی و اعتقادیمان تاکیدات فراوانی بر گسترش روابط و ارتباطات داریم که از آن جمله می توان به مبحث صله رحم اشاره کرد، اما از این پشتوانه دینی و اعتقادی برای گسترش ارتباطات و روابط عمومی به درستی استفاده نکرده ایم.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه جایگاه روابط عمومی در ایران، جایگاه شفاف و روشنی نیست، اظهار داشت: در حال حاضر وظیفه روابط عمومی در سازمان های دولتی با وظایف تبلیغات قاطی شده در حالی که این دو، مباحثی جداگانه اند.
وی افزود: در حال حاضر این مدیران هستند که به روابط عمومی خود اعلام می کنند که چه کارهایی انجام دهد و با چه رسانه هایی ارتباط بگیرد، در حالی که روابط عمومی باید هدایتگر مدیر باشد و به او در کارهایش مشاوره دهند.
سلیمی در ادامه یادآور شد: امروزه روابط عمومی در دنیا به شدت در حال حرکت است و نقشی کلیدی را در سازمان ها ایفا می کند به گونه ای که در کشورهای توسعه یافته به روابط عمومی واحد 24*7 می گیوند، به این معنی که این واحد 24 ساعته و در طول 7 روز هفته فعال است.
این مدرس رشته روابط عمومی همچنین به ضعف در سیستم آموزشی روابط عمومی نیز اشاره کرد و گفت: گرچه چند سالی است که دانشگاه علمی کاربردی در جهت توسعه این رشته با راه اندازی دوره های کاردانی و کارشناسی گام های مثبتی برداشته است اما متاسفانه در حال حاضر حتی در مقطع کارشناسی ارشد هم در ایران این رشته تدریس نمی شود و این یک ضعف اساسی در حوزه آموزش روابط عمومی است.
وی همچنین به چشم گیر نبودن فعالیت روابط عمومی در بخش خصوصی کشور اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی تصور می کند که وجود واحدی به نام روابط عمومی در درون سازمان خود، یک کار هزینه بر است، در حالی که اگر از این واحد به درستی به کار گرفته شود موجبات سودمندی شرکت یا سازمان بخش خصوصی را بیش از پیش فراهم می سازد.
این مدرس دانشگاه در پایان اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم شاهد رشد و توسعه و تخصصی تر شدن فعالیت روابط عمومی در کشور باشیم می بایست پیش از هر کاری احساس نیاز به وجود روابط عمومی را در جامعه نهادینه کنیم.
