رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه: هر کرمانشاهی یک مهارت

۱۲ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۵۸۸۰ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۱۱۱
سخنرانی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کرمانشاه در نماز عبادی سیاسی جمعه به مناسبت گرامیداشت هفته ملی مهارت و فناوری
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه: هر کرمانشاهی یک مهارت

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه:

 هر کرمانشاهی یک مهارت

کرمانشاه، روابط عمومی واحد استانی: دکتربیژن عباسی خزایی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه به مناسبت هفته ملی مهارت و فناوری  در پیش از خطبه های نماز عبادی، سیاسی جمعه که در تاریخ 31 تیرماه سال جاری برپا شد به ایراد سخنرانی پرداخت ونظام جامع آموزش مهارت و فناوری را تشریح نمود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه در این سخنرانی ابتدا ضمن تبریک فرارسیدن هفته ملی مهارت و فناوری در ایام ماه مبارک شعبان ودر آستانه ماه مبارک رمضان , به رویداد عظیمی که در عرصه آموزش های عالی رخداده است اشاره نمود و گفت: تشکیل نظام جامع مهارت و فناوری به عنوان مکمل نظام آموزشهای نظری  به عنوان یک رویداد بسیار مهم در عرصه آموزش های عالی می باشد. وی افزود آموزش مهارت در بستر کار، محور این آموزش ها است. چیزی شبیه به نظام آموزش پزشکی که دانشجویان در بیمارستانها هم کار می کنند و هم آموزش مهارتی فرا می گیرند.

 ایشان با اشاره به نظام استادی و شاگردی که در گذشته وجود داشته است به تشریح  ابعاد نظام جامع آموزش مهارت و فناوری پرداخت وگفت: در گذشته با توجه به جمعیت کم ، فرصت های شغلی بیشتری در اختیار جوانان جویای کار قرار می گرفت ولی در حال حاضر با توجه به رشد چشمگیر جمعیت فرهنگ کار و تلاش جای خود را به مدرک گرایی داده است و باعث به وجود آمدن مشکلات فراوانی شده است و علاوه بر آن  با توجه به اینکه در حال حاضر نظام آموزش نظری بر اساس اصول تئوریک بنا شده و سرفصل های درسی آن مطابق نیاز بازار کار طراحی نشده است بنابراین  دانش آموختگان براحتی جذب بازار کار نمی شوند حتی در برترین دانشگاه های کشور برای ورود به بازارکار آموزش  مناسب  را ندیده اند و برای رسیدن به این سطح از مهارت لازم است دوره های تکمیلی مهارتی را بگذرانند، در حالیکه دانش آموختگان نظام جامع آموزش مهارتی این قابلیت را پس از اتمام تحصیلات خواهند داشت.

دکتر بیژن عباسی خزایی در ادامه تصریح نمود : استان کرمانشاه به لحاظ اقلیم جغرافیایی و منابع طبیعی در موقعیت مناسبی قرار دارد که می تواند با تربیت و توانمند سازی نیروی انسانی ماهر در جایگاه خوبی از جهت موقعیت کار و چرخه اقتصادی  و تولید علم قرار بگیرد و در این بین نظام آموزش های مهارت و فناوری به عنوان بنیانی برای توانمند سازی سرمایه های انسانی به شمار می آید و نقش دانشگاه های کار آفرین نظیر دانشگاه جامع علمی کاربردی اهمیت  بسیار پیدا می کند . وی در ادامه افزود: امروزه سهم بسیار بزرگی از آموزش ها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به آموزش ها ی علمی کاربردی اختصاص دارد در حالی که سهم این آموزش ها در کشور ما حدود 5 برابر کمتر است. بنابراین برای رسیدن به توسعه پایدار و توزیع عادلانه فرصت ها و ثروت ها نه تنها  باید به ساخت جاده و مسکن و زیبا سازی شهرها توجه کرد بلکه از همه مهتر بایستی به تربیت  منابع انسانی ماهر توسط آموزش های مهارتی نیز توجه جدی کرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه در ادامه به نقش دولت و مردم در رسیدن به توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: برای اینکه این مهم اتفاق بیفتد هم دولت و هم مردم وظایفی دارند ، دولت باید ساز و کار های لازم برای رسیدن به این مهم را فراهم آورد یعنی هم آمورش های مهارتی لازم را ارائه دهد و هم فضای کسب و کار ایجاد نماید و مردم و نیز بایستی به فرهنگ غنی و اسلامی و ملی خود که همانا عبادت و مقدس شمردن کار و تلاش است توجه مضاعفی داشته باشند و فرزندان خود را به مهارت و تلاش برای کسب  در آمد حلال تشویق نمایند.

این مسئول دانشگاه در ادامه به دلایل پایه گذاری نظام آموزش مهارتی اشاره کرد و بیان نمود: به دلیل سلطه کامل نظام آموزش نظری بر دانشگاه های کشور و حتی بخشی از دانشگاه علمی کاربردی  و از طرف دیگر استقبال اندک مردم از آموزش های فنی و حرفه ای ، موجب گردید که نخبگان جامعه به یک جراحی بزرگ در عرصه نظام آموزشی دست بزنند  و به فضل الهی ، نظام جامع آموزش مهارت و فناوری پایه گذاری شود. وی افزود:در این نظام چندین زیر نظام طراحی شده است بگونه ای که یک زنجیره کامل برای تربیت نیروی انسانی ماهر بر اساس نیاز شغلی بازار کار و نیز تاید صلاحیت حرفه ای کارورزان تعریف گردیده است.برنامه های این نظام به گونه ای طراحی شده است که هر شخص با هر مدرک تحصیلی برای رسیدن به یک شغل مشخص ، لازم است مدرک صلاحیت حرفه ای داشته باشند.

وی در ادامه اظهار داشت: نظام جامع آموزش مهارت و فناوری بطور فرابخشی طراحی شده است و وزارت خانه ها ی مختلفی از قبیل وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، وزارت کار و وزارت آموزش و پرورش هر کدام وظایف مشخص و تعریف شده ای در این نظام دارند.در نظام جامع آموزش مهارت و فناوری ، آموزش در تمامی سطوح تحصیلی از دوره های عمومی تا دوره های عالی مهارت  و فناوری در قالب آموزش های رسمی مقطع دار و نیز دوره های تکمیلی بین سطوح تعریف شده است. ایشان عناوین دوره های عمومی رسمی مهارت و فناوری را دیپلم کاردانش و فنی و حرفه ای عنوان نمودند و افزودند مدارک این دوره ها توسط وزارت آموزش و پرورش صادر می گردد.

دکتر عباسی خزایی افزودند عناوین دوره های عالی رسمی مهارت و فناوری در این نظام در بخش فنی به ترتیب کاردان فنی، مهندسی فناوری(تکنولوژی)، مهندسی فناوری(تکنولوژی) ارشد و مهندسی فناوری(تکنولوژی) خبره است، که به ترتیب هم تراز سطوح کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در نظام آموزش نظری می باشد و در حوزه های آموزشی با ماهیت غیر فنی نیز از عناوین کاردانی حرفه ای، کارشناسی حرفه ای، کارشناسی حرفه ای ارشد و کارشناسی حرفه ای خبره برای مدارک تحصیلی استفاده می شود و مدارک تحصیلی این دوره ها توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی و آموزشکده های فنی و حرفه ای صادر گردیده و مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. ایشان در ادامه در خصوص دوره های غیر رسمی در نظام جامع آموزش مهارت و فناوری بیان داشتند که این دوره ها شامل آموزش های تکمیلی بین سطوح تحصیلی است و گواهینامه های تحصیلی این دوره ها توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای صادر می گردد.

این مسئول دانشگاه در ادامه تصریح نمود: نظام جامع آموزش مهارت و فناوری ، یک فرد برای کار خاصی آموزش دیده می شودو 70 درصد آموزش به طور عملی و ترجیحا در فضای کار ارائه می گردد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه در ادامه افزود:یک ویژگی نظام آموزش مهارتی ، انعطاف پذیر بودن آن است و رشته ها با نیازهای منطقه طراحی و اجرا می شوند.مثلا رشته کشتی سازی برای شهر های بندری به اجرا در می آید  در حالی که برای شهری مثل کرمانشاه رشته هایی نظیر فراوری محصولات کشاورزی ، فراوری قیر طبیعی و نفت خام طراحی و اجرا می شود. وی تصریح نمود: نکته قابل توجه این است که در هر دو نظام آموزش نظری و مهارتی از نظر ارزش همتراز بوده و فارغ التحصیلان هر یک از سطوح تحصیلی در این دو نظام می توانند بر اساس شرایط عمومی و اختصاصی در سطح بالاتر در هریک از دو نظام ادامه تحصیل بدهند.

ایشان در پایان به فعالیت های  دانشگاه جامع علمی کاربردی کرمانشاه اشاره نمود و تصریح کرد: هم اکنون دانشگاه جامع علمی کاربردی کرمانشاه با 19 مرکز آموزش علمی کاربردی در سطح استان و نیز 130 کد رشته محل تمام توان خود را برای استقرار کامل نظام آموزش مهارت و رسیدن به این هدف که هر کرمانشاهی دارای یک مهارت باشد را بکار خواهد بست و این امر بدون حمایت معنوی مردم شریف استان و نیز حمایت علمی و اجرایی استانداری محترم مقدور نخواهد بود.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم عبادی سیاسی ، برشورها و تراک هایی در خصوص نظام جامع آموزش مهارتی در بین نمازگزاران شریف توسط کمپ های جمعیت هلال احمر توزیع گردید.