اولویت جذب در دستگاههای اجرایی با فارغ التحصیلان نظام آموزش مهارتی است
اولویت جذب در دستگاههای اجرایی با فارغ التحصیلان نظام آموزش مهارتی است
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت : اولویت جذب در دانشگاههای اجرایی ، از این پس با فارغ التحصیلان نظام آموزش مهارتی می باشد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی ، دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس دانشگاه در نشستی خبری که در موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی برگزار شد با اشاره به آغاز فعالیت نظام آموزشی مهارتی در کشور گفت: در سالهای گذشته فعالیتهایی در نظام مهارتی شغل محور صورت گرفته بود اما اشکالاتی دراین زمینه وجود داشت که همان اشکالات منجر شده بود توسعه این نوع آموزشها ،کند و ناهماهنگ باشد.
به گفته وی طی 2 سال گذشته امکان سنجیها و مطالعات عمیقی در زمینه نظام مهارتی صورت گرفته است و در مجموع نظام آموزشی کشور به 2 بخش مستقل نظری و مهارتی تقسیم شد و قرار شد ارکان نظام مهارتی شامل هیات ممیزه ، شورای گسترش، هیاتهای امنا و شورای برنامه ریزی درسی به طور مستقل تشکیل شود و اعضای آنها از سوی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری حکم دریافت کنند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه اجرای نظام آموزش مهارتی آغاز شده است ، گفت: هیات ممیزه ، شورای گسترش و شورای برنامه ریزی درسی مهارتی کار خود را آغاز کردهاند.
به گفته وی 16 رشته کارشناسی ارشد در نظام مهارتی به تصویب رسیده است و تا پایان سال در دورههای مهندسی فناوری ارشد و کارشناسی حرفه ای ارشد پذیرش دانشجو خواهیم داشت.
وی تفاوت اساسی موجود در رشتههای حوزه مهارتی را با رشتههای نظری شغل محور بودن رشتههای مهارتی عنوان کرد و گفت: در دورههای مهارتی اول شغل و سپس صلاحیتهای لازم در نظر گرفته میشود و بر اساس آن رشته تحصیلی تدوین میشود. رشتههای نظری ، دانش پایه و آزمایشگاه محور هستند در حالی که رشتههای مهارتی دانشپایه و کارگاه محور، شغل محور و محیط کار محور هستند.
به گفته دکتر پورعباس عمده کار دانشجویان نظام آموزشی مهارتی در محیط کار صورت میپذیرد و 60 تا 70 درصد زمان تحصیل دانشجویان این نظام آموزشی باید در محیط کار سپری شود بر این اساس بیش از 90 درصد فارغ التحصیلان مرتبط با بازار کار خواهند بود.
وی خاطرنشان کرد : در نظام آموزش مهارتی به دستگاههای اجرایی فرصت داده شده است تا برای طول عمر کاری هر فرد ، برنامه ریزی آمورشی در نظر بگیرند بر این اساس کارکنان در محیط کار فرصت ادامه تحصیل مهارتی پیدا میکنند و تجمیع آموزشهای ارائه شده سبب دریافت مدرک تحصیلی میشود.
وی با اشاره به نظام صلاحیت حرفهای کشور گفت : نظام صلاحیت حرفهای کشور طراحی و تدوین شده است و در مسیر تصویب است این نظام مکمل نظام مهارتی کشور است در این نظام صلاحیت افراد در طول 30 سال خدمت برنامه ریزی شده است.
به گفته وی کارکنان براساس نظام صلاحیت حرفهای باید صلاحیت مهارتی حرفه خود را در طول 30 سال به روز نگه دارند و این کار از طریق آموزش یا کسب صلاحیت حرفهای باید صورت پذیرد ضمن اینکه گواهی صلاحیت نیز به آنها ارائه میشود.
به گفته رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از این پس تجربه در کشور به رسمیت شناخته میشود و گواهینامههای لازم در این زمینه داده میشود بر این اساس افراد حق احراز شغلی را بدون کسب شرایط و گواهینامههای مورد نیاز نخواهند داشت.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی همچنین از تدوین نظام نامه شرایط احراز شغل در دولت خبر داد و گفت : نظام نامه شرایط احراز شغل، در دست تدوین است و در آینده نزدیک دولت به تصویب میرسد.
به گفته وی در حوزه آموزشهای مهارتی تمام دستگاههای اجرایی مسئولیت آموزشهای تخصصی مرتبط با کار خود را دارند ، تمام دستگاههای اجرایی موظف شدهاند آموزشهای نظری خود را متوقف کرده و مسئولیت این آموزشها را به وزارت علوم بسپارند و وزارتخانهها فقط امر هدایت و نظارت را دنبال کنند. بر این اساس تمام دستگاههای اجرایی به سمت ایجاد موسسه علمی کاربردی هدایت میشوند مؤسساتی که باید زیر نظر بالاترین مقام سازمان به شکل هیات امنایی اداره شود و احکام روسای این مراکز را وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری صادر میکند.
دکتر پورعباس با اشاره به موسسه علمی کاربردی جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد : این موسسه بیش از 60 مرکز علمی کاربردی در نقاط مختلف کشور دارد و علاوه بر دورههای کاردانی و کارشناسی ناپیوسته جزء اولین موسساتی خواهد بود که دورههای مهندسی فناوری ارشد و کارشناسی حرفهای ارشد در آنها برگزار میشود.
وی همچنین از راه اندازی مهندسی فناوری خبره در سال آینده خبر داد و گفت : مهندسی فناوری خبره هم تراز دکترای رشتههای نظری است در این دوره به سوی تربیت نیروی حرفهای حرکت میکنیم در حالی که در دورههای نظری به سمت تولید علم و تکنولوژی در حرکت می شود.
به گفته دکتر پورعباس باید طی 10 سال آینده 70 درصد دانشجویان در دورههای مهارتی و 30 درصد آنها در دورههای نظری تحصیل کنند.
وی خاطرنشان کرد: دانشجویان در هر مقطع و زمانی در صورت احراز شرایط پذیرش میتوانند از نظام مهارتی به نظام آموزشی و از نظام آموزشی به نظام مهارتی منتقل شوند.
وی خاطرنشان کرد: به دنبال ابلاغ نظام آموزش مهارتی ، دستورالعمل جدید از سوی ریاست جمهوری به دانشگاه ارائه شده است که بر اساس آن اولویت جذب در دستگاههای اجرایی باید از بین فارغ التحصیلان نظام مهارتی باشد و ترتیبی اتخاذ شود که ظرفیت نظام آموزشی مهارتی افزایش و ظرفیت نظام آموزشی نظری کاهش یابد.
دکتر پور عباس ادامه داد: بر اساس این دستور العمل ، اولویت دانشگاهها باید برای تربیت نیروهای کاردان و کارشناس مهارتی باشد و اولویت گسترش رشتهها نیز باید بر مبنای شغل و مهارت باشد.
به گفته دکتر پورعباس تولید علم در نظام مهارتی مهم نیست و بیشتر در این نظام به دنبال تسلط حرفهای در محیط کار هستیم.

