تفاوت دوره مهندسی فناوری ارشد دانشگاه جامع علمی کاربردی و كارشناسی ارشد دانشگاههای كشور تشریح شد
تفاوت دوره مهندسی فناوری ارشد دانشگاه جامع علمی کاربردی و كارشناسی ارشد دانشگاههای كشور تشریح شد
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی كاربردی با تأكید براینكه این دانشگاه به هیچ وجه نمیخواهد مشابه اقدامات دانشگاههای دیگر داشته باشد ، تفاوت دورهمهندسی فناوری ارشد و كارشناسی ارشد دانشگاههای كشور را تشریح كرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی ، دکتر رجبعلی برزویی معاون آموزشی دانشگاه از توجه جدی به آموزشهای مهارت و فناوری در سطوح آموزش عالی تكمیلی برای رسیدن به اهداف نقشه جامع علمی كشور خبر داد و گفت: تحولات سریع حوزههای شغلی و ظهور فناوریهای نوین، تخصصی شدن مشاغل و اهمیت ارتقاء نیروی انسانی در کارآمدی فرآیند مدیریت فناوری، شرایطی را پدید آورده است که نیل به اهداف نقشه جامع علمی کشور و سند چشم انداز بیست ساله نیازمند توجه جدی به آموزشهای مهارت و فناوری در سطوح آموزش عالی تکمیلی است.
وی تأكید كرد كه آموزشهای مهارت و فناوری همانگونه که در نظام آموزشی مهارت و فناوری آورده شده است آموزشهایی با اهداف ارتقاء و انتقال دانش کار و فناوری، به هنگام کردن مهارتهای شغلی و افزایش بهرهوری است.
دکتر برزویی با اشاره به برگزاری دورهمهندسی فناوری ارشد توسط دانشگاه جامع علمی كاربردی گفت: بین دوره مهندسی فناوری ارشد دانشگاه جامع علمی كاربردی و دورههای كارشناسی ارشد سایر دانشگاههای كشور تفاوت زیادی وجود دارد و این دانشگاه به هیچ وجه نمیخواهد همانند دانشگاههای دیگر عمل كند.
وی ضمن مقایسه دورههای مهندسی فناوری ارشد دانشگاه جامع علمی كاربردی و دورههای كارشناسی ارشد دانشگاههای كشور خاطرنشان كرد: بر اساس آئیننامه دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته هدف از تدوین این آییننامه از سه شیوه آموزشی ـ پژوهشی، آموزشی و پژوهشی تقویت و توسعه دورههای تحصیلات تکمیلی، ارتقاء کیفیت تنوع بخشی به شیوههای نوین، ارائه آموزش، پاسخ گویی مناسب به افزایش تقاضا برای ورود به دورههای تحصیلات تکمیلی، تقویت و ارتقای سطح کیفی و کمی این دورهها و همسان سازی آن با برنامههای توسعه و دیگر اسناد راهبردی کشور است تا با بهره مندی از آن در تربیت متخصص و پژوهشگران ماهر و برجسته در سطح کشور بکوشیم.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی كاربردی ادامه داد: این در حالی است كه براساس آییننامه، دوره مهندسی فناوری ارشد مجموعهای از قابلیت و توانمندیهایی است که لازمه دستیافتن به آنها برخورداری از تجربیات در حوزههای نظری، عملی و کلینیکی در سطوح پیچیده، تخصصی و کاربردی است، این دورهها دانشجو را برای ایفای نقش کارآمد در حوزههای انتقال، پیاده سازی، مستند سازی، بهینه سازی فناوری و از طرفی امکان سنجی، نصب، راه اندازی، مدیریت و بهرهوری در حوزه اجرا آماده میسازد.
وی شناسایی و پرورش قابلیتهای خاص افراد در حوزههای حرفهای و مهارتی، پاسخگویی به نیازهای فناوری حوزههای شغلی پیچیده در سطوح عالی، توانمند سازی نیروی انسانی و ارتقای فناوری حوزههای شغلی، نهادینه کردن اجرای آموزش عالی در حوزههای مهارتی با محوریت محیط کار، برقراری ارتباط ساختار یافته بین اجزاء و مولفههای آموزش، فناوری و کسب و کار، غنی سازی حوزههای شغلی از طریق تربیت نیروی انسانی فناور، اعتبار بخشی به تجربیات فنی، بالینی و تخصصی در حوزههای شغلی و هماهنگ و سازگار كردن ارتقاء شغلی و ارتقاء تحصیلی را از اهداف نظام مهندسی فناوری ارشد برشمرد.
دکتر برزویی توانایی انتقال اطلاعات و تدریس، توانایی انجام فعالیتهای پژوهشی و تحقیقاتی، توانایی برنامهریزی كلان و نظارت و كنترل اجرای برنامهها، توانایی تهیه و تدوین استانداردها، دستورالعملها و راه کارها، توانایی کارآفرینی، خلق و راه اندازی عرصههای جدید کسب و کار، توانایی حل مساله و ارائه روش و توانایی هدایت کار گروهی را از قابلیتها و توانمندیهای مشترک فارغالتحصیلان نظام فناوری ارشد اعلام كرد.
به گفته معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی كاربردی توانایی تعیین استانداردها و ابزارهای لازم برای مقایسه، انتخاب و ارزش گذاری فناوری مورد نظر، توانایی انتقال فناوری با توجه به شرایط و ضوابط موجود، توانایی بومی سازی و تطبیق فناوریها با شرایط محیطی، اقتصادی و فرهنگی کشور، توانایی مستندسازی و پیاده سازی فناوری از روشهای مختلف، توانایی بهینه سازی فناوری با افزایش کارایی و اثربخشی آن و ارتقای فناوریهای سنتی با تبدیل آن به فناوریهای نوین، توانایی تجاری سازی تحقیقات در حوزه فناوری و اقتصادی کردن آن، توانایی سیاستگذاری، برنامهریزی و ارائه راهبرد در حوزه مدیریت فناوری و توانایی بکارگیری و بهره برداری از فناوری درفضای كسب و كار را از قابلیتها و توانمندیهای تخصصی فارغالتحصیلان نظام فناوری ارشد برشمرد.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی كاربردی برنامه آموزشی دوره مهندسی فناوری ارشد را در تعامل میان دانشگاه و دستگاه متقاضی و پس از اعلام نیاز دستگاه متقاضی به دانشگاه در قالب طرح پیشنهادی و تصویب آن در شورا طراحی و اجراء بیان كرد.
وی با بیان اینكه بر اساس این آئیننامه کارشناسی ارشد ناپیوسته شیوه آموزشی پژوهشی دورهای است که محتوای برنامههای آن مشتمل بر واحدهای درسی و پایان نامه است، خاطرنشان كرد: دورههای مهندسی فناوری ارشد مبتنی بر نظام واحدی است.
دکتر برزویی گفت: مجموع واحدهای هر دوره مهندسی فناوری ارشد بین 30 تا 32 واحد و طول مدت دوره حداكثر 5/2 سال و مشتمل بر 5 نیمسال تحصیلی است.
وی درباره تدوین برنامههای درسی این دوره گفت: تدوین هر برنامه درسی توسط کمیته برنامهریزی متشکل از نماینده دستگاه متقاضی (متخصص حوزه شغلی موردنظر)، نماینده دانشگاه (متخصص برنامهریزی درسی) و 2 تا 3 نفر از متخصصان حوزه به تشخیص دانشگاه انجام میپذیرد.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی كاربردی داشتن حداقل 3 سال تجربه و سابقه كار فنی (صنعتی) و تخصصی مرتبط را از شرایط پذیرش دانشجو در این دوره اعلام كرد و گفت: داشتن مدرك كارشناسی مرتبط، پذیرش متناسب با میزان نیاز و لحاظ اولویت، حسب چارچوب سیاستهای دانشگاه با توافق دستگاه بهرهبردار و انجام مصاحبه حضوری از شرایط پذیرش دانشجو و انتخاب ورودی در دورههای مهندسی فناوری ارشد است.
