دکتر عباسی خزایی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه: استقرار نظام جامع مهارت و فناوری محور فعالیت های دانشگاه در سال جاری است

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۶۰۸۷ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۱۱۱
نشست خبری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی پیرامون پذیرش دوره های کارشناسی ترمی دانشگاه
دکتر عباسی خزایی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه: استقرار نظام جامع مهارت و فناوری محور فعالیت های دانشگاه در سال جاری است

دکتر عباسی خزایی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه:

استقرار نظام جامع مهارت و فناوری محور فعالیت­های دانشگاه در سال جاری است

دکتر بیژن عباسی خزایی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه در طی یک نشست خبری که پیرامون پذیرش دوره­های کارشناسی ترمی دانشگاه برگزار گردیده بود به تحولات در دانشگاه طی چند سال اخیر پرداخت و اشاره نمود: بیکاری معضل پیچیده­ای است، آموزش تنها یکی از مولفه های موثر بر آن است. برای رفع معضل بیکاری لازم است منابع فیزیکی و سخت افزاری بطور بهینه مدیریت شوند و در کنار آن نیروی انسانی ماهر آموزش دیده مطابق نیاز بازار کار جذب شوند. بین سه مولفه: آموزش، نیاز بازارکار و جذب آموزش­دیدگان در بازار یک رابطه تنگاتنگی وجود دارد و لازم است این مولفه ها بطور منسجم و با هم دیده شوند تا برایند آنها منجر به تحولات اساسی در کشور شود. در حقیقت از سالهای گذشته موضوع بیکاری دغدغه مسئولین بوده و تلاش های زیادی در این خصوص صورت گرفته اما هیچ گاه عوامل موثر بر آن با هم دیده نشده بودند. طی 2 سال گذشته این موضوع آسیب شناسی گردید و بر اساس چرخه بازار – آموزش و اشتغال، نظام جامع مهارت و فناوری تشکیل گردید.

دکتر عباسی خزایی در ادامه سخنان خود گفت: بهره­وری یک نیروی انسانی آموزش دیده بمراتب بیشتر از نیروی آموزش ندیده است، این موضوع موجب افزایش بهره­وری کار و سرمایه وکاهش هزینه­های تمام شده خواهد شد و در نهایت قیمت تمام شده محصولات کمتر خواهد بود. این موضوع نه تنها به حوزه کار و اقتصاد رونق می بخشد بلکه به رونق آموزشهای علمی کاربردی نیز منجر خواهد شد و انگیزه دانشجویان به ادامه تحصیل افزایش می یابد.

وی افزود: نظام جامع مهارت وفناوری شامل سه زیر نظام: آموزش مهارت و فناوری، صلاحیت حرفه­ای و شرایط احراز شغل است . نظام آموزش مهارت و فناوری در آبان سال گذشته تصویب شد.

ایشان در ادامه سخنان خود به اهداف نظام آموزش مهارت و فناوری اشاره کرد و گفت: انعطاف پذیری دوره­های آموزشی متناسب با بازارکار و شرایط بومی و منطقه­ای، استقلال کامل در طراحی و برنامه ریزی، فراهم سازی آموزش­های همگانی و مستمر در تمامی سطوح شغلی، هماهنگی با سیاست­های کلان کشور،گسترش نظارت و ارزیابی و به روز بودن محتوا و استفاده از فناوری­های مدرن آموزشی از جمله اهداف نظام آموزش مهارت و فناوری است و ارکان این نظام مهارتی شامل هیئت ممیزه، شورای گسترش، هیات­های امنا و شورای برنامه ریزی درسی می­باشد که احکام اعضای آن توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر می­شود .

وی در ادامه گفت: نظام آموزش مهارتی از سال گذشته وارد مرحله اجرا شده است و هیات ممیزه، شورای گسترش و شورای برنامه­ریزی درسی مهارتی آن و نیز کمیسیونهای استانی آن کار خود را آغاز کرده­اند. در استان کرمانشاه نیز این کمیسیونها از سال گذشته شروع به کار کرده­اند. ترکیب این کمیسیونها بگونه­ای است که از کلیه صاحبنظران حوزه­های کاری و آموزشی استفاده می شود. در این کمیسیون­ها، بر اساس نیازهای بومی و منطقه ای بازارکار، رشته­ها تعریف می­شوند و پس از تصویب در همان منطقه مربوطه اجرا می­شود .

دکتر عباسی خزایی در ادامه گفت: بازنگری رشته ها و برنامه های درسی و توسعه آموزشها بطور منطقه­ای از وظایف این کمیسیونها است. در استان اصفهان، در حال حاضر رشته­های گز، سنگ، فرش ماشینی و ماهی­های تزئینی به عنوان رشته­های خاص استان اصفهان در دانشگاه جامع تدریس می شود. در استان کرمانشاه لازم است نیازهای استان بدرستی شناسایی شوند.کارگروههای تخصصی در استان در حال شکل گیری است.لازم است کلیه مسئولان اعم از روسای مراکز، مسئولین ادارات و ارگانها در این زمینه همکاری داشته باشند .

این مقام مسئول در ادامه افزود: در خصوص زیر نظام صلاحیت حرفه­ای به عنوان مکمل نظام مهارتی، چارچوب آن طراحی و تدوین شده است. در این نظام  صلاحیت افراد در طول 30 سال خدمت ارزیابی می­شود. بر اساس ابلاغیه صادره از معاونت ریاست جمهوری در اسفند ماه سال گذشته، اجرای آموزش­های نظری در تمامی دستگاه­های اجرائی کشور ممنوع و آموزش­های مهارتی جایگزین آن شده است.

وی خاطر نشان نمود که کلیه دستگاههای اجرایی موظف به تشکیل موسسه علمی کاربردی شده­اند. متعاقب آن 6 موسسه آموزش عالی علمی کاربردی از جمله قوه قضاییه و بهزیستی تشکیل شده است. تکلیف و وظیفه این موسسه­ها تهیه برنامه آموزشی برای30 سال خدمت هر فرد می باشد. بر این اساس کارکنان دستگاههای اجرایی می­توانند در محیط کار در قالب پودمانهای آموزشی ادامه تحصیل دهند و با تجمیع این آموزشها به آنها مدرک تحصیلی داده خواهد شد. بر اساس نظام صلاحیت حرفه­ای لازم است کارکنان بخشهای دولتی و غیر دولتی در طول عمر کاری صلاحیت­های حرفه ای خود را به روز نگه دارند نظیر آنچه که در نظام پزشکی و نظام مهندسی وجود دارد. در کنار نظام صلاحیت حرفه­ای، تفاهم نامه شرایط احراز شغل توسط دولت در حال تدوین است. بر این اساس افراد حق احراز هیچ شغلی را بدون کسب شرایط و گواهینامه­های مورد نیاز نخواهند داشت.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه در ادامه به اهم برنامه­های دانشگاه اشاره نمود و تصریح کرد: محور فعالیت­های دانشگاه در سال جاری استقرار نظام جامع آموزش مهارتی است و تغییر محتوای 200 برنامه درسی در سال جاری از نظری به مهارتی، راه­اندازی رادیو مهارت، طراحی و اجرای دوره های آموزشی تکمیلی بین سطوح تحصیلی در شروع و حین کار در محیط کار و یا مراکز آموزش در قالب پودمان­ها یا بسته­های آموزشی از هر سطح ورودی تا عالی ترین سطح تحصیلی از برنامه های سال جاری دانشگاه می باشد.

 وی افزود: طرح آشنا شدن دانشجویان با محیط کار قبل از شروع کلاسها در آغاز سال تحصیلی از  مهر ماه سال جاری اجرا خواهد شد علاوه بر این دانشجویان طی دوران تحصیل، دوره کارورزی شماره 1 را پس از دو ترم و کارورزی شماره2 را قبل از فارغ التحصیلی طی می کنند.

دکتر عباسی خزایی در ادامه تصریح کرد: برای دانشجویان علمی کاربردی از سال جاری یک سری مهارتهای عمومی حوزه شغلی مانند قوانین کار و روابط عمومی به ارزش 8 واحد برای دانشجویان دوره کاردانی و 6 واحد برای دوره کارشناسی در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه اضافه کرد در سال جاری دوره فناوری ارشد در رشته مهندسی برق گرایش شبكه‌های توزیع در استان به اجرا در خواهد آمد و مجوز اجرای دوره مهندسی فناوری خبره همتراز دکترا توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی از وزارت علوم کسب شده و در حال حاضر آئین نامه اجرایی آن در دست تدوین است .

ایشان در ادامه به وظایف ستادهای استانی و مراکز آموزشی در راستای استقرار نظام آموزش مهارتی اشاره نمود و عنوان کرد: یکی از مهمترین اقدامات در این رابطه تبیین نظام جامع مهارت و فناوری با فرهنگ سازی از طریق توجیه مسئولین، مدرسان و دانشجویان می باشد. ایجاد ارتباط با  بازار کار و صنایع و افزایش کیفیت آموزشها از طریق انسجام بخشی به امور مدرسان نیز از برنامه­های ستاد استانی و مراکز تابعه خواهد بود.

دکتر عباسی خزایی در ادامه به ساماندهی مدرسان دانشگاه های علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: از مهرماه امسال حتی یک مدرس بدون مجوز که اسم آن در سامانه نباشد نمی­تواند با دانشگاه همکاری کند. لازم است کلیه مدرسان بدون مجوز تا مهر ماه سال جاری تعین تکلیف شوند. مسئولیت تامین مدرس به عهده مراکز آموزشی است و مسئولیت بررسی صلاحیت آن به عهد کمیته های علمی تخصصی ستاد استانی است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه در ادامه خاطر نشان نمود­: ثبت نام مقاطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دوره­های ترمی دانشگاه جامع علمی کاربردی از روز دوشنبه 11/2/91 آغاز و در روز یكشنبه 17/2/91 پایان‌ می‌پذیرد. متقاضیان می توانند با مراجعه به پایگاه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس www.sanjesh.org نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند.

دکتر عباسی خزایی درخصوص رشته­های جدید استان گفت : دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه در رشته های مهندسی تکنولوژی فناوری اطلاعات گرایش فناوری اطلاعات و گرایش طراحی صفحات وب، مدیریت تبلیغات گرایش فرهنگی، مدیریت امداد در سوانح با گرایش سوانح طبیعی و مهندسی طراحی و نقشه کشی صنعتی در مقطع کارشناسی ناپیوسته پذیرش خواهد نمود.