نوزدهمین نشست روسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان کرمانشاه

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۶۰۸۹ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۸۵
نوزدهمین نشست روسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان کرمانشاه
نوزدهمین نشست روسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان کرمانشاه

نوزدهمین نشست روسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان کرمانشاه

نوزدهمین نشست روسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان با حضور دکتر بیژن عباسی خزایی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه، معاونین ستاد استانی دانشگاه و روسای مراکز آموزشی علمی کاربردی استان روز چهارشنبه 13 اردیبهشت ماه سال جاری در مرکز آموزش علمی کاربردی صنعت آب و برق غرب برگزار گردید.

در این نشست دکتر عباسی خزایی ضمن خیر مقدم و خوش آمدگویی به حضار، به تحولات دانشگاه طی چند سال اخیر اشاره کرد و تصریح نمود:  استقرار نظام جامع مهارت و فناوری محور فعالیت­های دانشگاه در سال جاری است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه در ادامه افزود: بیکاری معضل پیچیده­ای است، آموزش تنها یکی از مولفه های موثر بر آن است. برای رفع معضل بیکاری لازم است منابع فیزیکی و سخت افزاری بطور بهینه مدیریت شوند و در کنار آن نیروی انسانی ماهر آموزش دیده مطابق نیاز بازار کار جذب شوند. بین سه مولفه: آموزش، نیاز بازارکار و جذب آموزش­دیدگان در بازار یک رابطه تنگاتنگی وجود دارد و لازم است این مولفه ها بطور منسجم و با هم دیده شوند تا برایند آنها منجر به تحولات اساسی در کشور شود. در حقیقت از سالهای گذشته موضوع بیکاری دغدغه مسئولین بوده و تلاش های زیادی در این خصوص صورت گرفته اما هیچ گاه عوامل موثر بر آن با هم دیده نشده بودند. طی 2 سال گذشته این موضوع آسیب شناسی گردید و بر اساس چرخه بازار – آموزش و اشتغال، نظام جامع مهارت و فناوری تشکیل گردید.

وی افزود: نظام جامع مهارت و فناوری شامل سه زیر نظام: آموزش مهارت و فناوری، صلاحیت حرفه­ای و شرایط احراز شغل است . نظام آموزش مهارت و فناوری در آبان سال گذشته تصویب شد.

وی در ادامه گفت: نظام آموزش مهارتی از سال گذشته وارد مرحله اجرا شده است و هیات ممیزه، شورای گسترش و شورای برنامه­ریزی درسی مهارتی آن و نیز کمیسیونهای استانی آن کار خود را آغاز کرده­اند. در استان کرمانشاه نیز این کمیسیونها از سال گذشته شروع به کار کرده­اند. ترکیب این کمیسیونها بگونه­ای است که از کلیه صاحبنظران حوزه­های کاری و آموزشی استفاده می شود. در این کمیسیون­ها، بر اساس نیازهای بومی و منطقه ای بازارکار، رشته­ها تعریف می­شوند و پس از تصویب در همان منطقه مربوطه اجرا می­شود .

دکتر عباسی خزایی در ادامه گفت: بازنگری رشته ها و برنامه های درسی و توسعه آموزشها بطور منطقه­ای از وظایف این کمیسیونها است. در استان اصفهان، در حال حاضر رشته­های گز، سنگ، فرش ماشینی و ماهی­های تزئینی به عنوان رشته­های خاص استان اصفهان در دانشگاه جامع تدریس می شود. در استان کرمانشاه لازم است نیازهای استان بدرستی شناسایی شوند.کارگروههای تخصصی در استان در حال شکل گیری است.لازم است کلیه مسئولان اعم از روسای مراکز، مسئولین ادارات و ارگانها در این زمینه همکاری داشته باشند .

این مقام مسئول در ادامه افزود: در خصوص زیر نظام صلاحیت حرفه­ای به عنوان مکمل نظام مهارتی، چارچوب آن طراحی و تدوین شده است. در این نظام  صلاحیت افراد در طول 30 سال خدمت ارزیابی می­شود. بر اساس ابلاغیه صادره از معاونت ریاست جمهوری در اسفند ماه سال گذشته، اجرای آموزش­های نظری در تمامی دستگاه­های اجرائی کشور ممنوع و آموزش­های مهارتی جایگزین آن شده است.

وی خاطر نشان نمود که کلیه دستگاههای اجرایی موظف به تشکیل موسسه علمی کاربردی شده­اند. متعاقب آن 6 موسسه آموزش عالی علمی کاربردی از جمله قوه قضاییه و بهزیستی تشکیل شده است. تکلیف و وظیفه این موسسه­ها تهیه برنامه آموزشی برای30 سال خدمت هر فرد می باشد. بر این اساس کارکنان دستگاههای اجرایی می­توانند در محیط کار در قالب پودمانهای آموزشی ادامه تحصیل دهند و با تجمیع این آموزشها به آنها مدرک تحصیلی داده خواهد شد. بر اساس نظام صلاحیت حرفه­ای لازم است کارکنان بخشهای دولتی و غیر دولتی در طول عمر کاری صلاحیت­های حرفه ای خود را به روز نگه دارند نظیر آنچه که در نظام پزشکی و نظام مهندسی وجود دارد. در کنار نظام صلاحیت حرفه­ای، تفاهم نامه شرایط احراز شغل توسط دولت در حال تدوین است. بر این اساس افراد حق احراز هیچ شغلی را بدون کسب شرایط و گواهینامه­های مورد نیاز نخواهند داشت.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه در ادامه به اهم برنامه­های دانشگاه اشاره نمود و تصریح کرد: محور فعالیت­های دانشگاه در سال جاری استقرار نظام جامع آموزش مهارتی است و تغییر محتوای 200 برنامه درسی در سال جاری از نظری به مهارتی، راه­اندازی رادیو مهارت، طراحی و اجرای دوره های آموزشی تکمیلی بین سطوح تحصیلی در شروع و حین کار در محیط کار و یا مراکز آموزش در قالب پودمان­ها یا بسته­های آموزشی از هر سطح ورودی تا عالی ترین سطح تحصیلی از برنامه های سال جاری دانشگاه می باشد.

 وی افزود: طرح آشنا شدن دانشجویان با محیط کار قبل از شروع کلاسها در آغاز سال تحصیلی از  مهر ماه سال جاری اجرا خواهد شد علاوه بر این دانشجویان طی دوران تحصیل، دوره کارورزی شماره 1 را پس از دو ترم و کارورزی شماره2 را قبل از فارغ التحصیلی طی می کنند.

دکتر عباسی خزایی در ادامه تصریح کرد: برای دانشجویان علمی کاربردی از سال جاری یک سری مهارتهای عمومی حوزه شغلی مانند قوانین کار و روابط عمومی به ارزش 8 واحد برای دانشجویان دوره کاردانی و 6 واحد برای دوره کارشناسی در نظر گرفته شده است.

ایشان در ادامه به وظایف ستادهای استانی و مراکز آموزشی در راستای استقرار نظام آموزش مهارتی اشاره نمود و عنوان کرد: یکی از مهمترین اقدامات در این رابطه تبیین نظام جامع مهارت و فناوری با فرهنگ سازی از طریق توجیه مسئولین، مدرسان و دانشجویان می باشد. ایجاد ارتباط با  بازار کار و صنایع و افزایش کیفیت آموزشها از طریق انسجام بخشی به امور مدرسان نیز از برنامه­های ستاد استانی و مراکز تابعه خواهد بود.

دکتر عباسی خزایی در ادامه به ساماندهی مدرسان دانشگاه های علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: از مهرماه امسال حتی یک مدرس بدون مجوز که اسم آن در سامانه نباشد نمی­تواند با دانشگاه همکاری کند. لازم است کلیه مدرسان بدون مجوز تا مهر ماه سال جاری تعین تکلیف شوند. مسئولیت تامین مدرس به عهده مراکز آموزشی است و مسئولیت بررسی صلاحیت آن به عهد کمیته های علمی تخصصی ستاد استانی است.

  رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه در ادامه به ثبت نام مقاطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دوره­های ترمی دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد و خاطر نشان نمود: ثبت نام مقاطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دوره­های ترمی از روز دوشنبه 11/2/91 آغاز و در روز یكشنبه 17/2/91 پایان‌ می‌پذیرد  لذا از روسای مراکز خواست تا با برنامه ریزی منسجم نسبت به اطلاع رسانی این دوره ها اقدام نمایند.

وی در پایان اظهار داشتند: بر اساس مصوبه هیأت محترم رئیسه دانشگاه کلیه مراکز آموزش علمی کاربردی استان در آبان ماه سال جاری توسط هیأتی متشکل از معاونان و مدیران سازمان مرکزی مورد بازدید قرار می گیرند لذا مراکز تمهیدات لازم را برای اجرای بازدیدها اتخاذ نمایند.