استقرار نظام جامع آموزش مهارت و فناوری همزمان با بیستمین سال تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی

۲۵ مهر ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۶۱۸۷ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۱۹۰
استقرار نظام جامع آموزش مهارت و فناوری همزمان با بیستمین سال تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی
استقرار نظام جامع آموزش مهارت و فناوری همزمان با بیستمین سال تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی

استقرار نظام جامع آموزش مهارت و فناوری همزمان با بیستمین سال تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی

پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی با حضور مقامات عالیرتبه کشور در مرکز همایش های بین المللی صدا وسیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی ، دکتر رجبعلی برزویی ، معاون آموزشی دانشگاه و دبیر علمی پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی در مراسم افتتاحیه سخنرانی نمود .

متن سخنرانی  دبیر علمی پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی بدین شرح است:

 سلام و صلوات بر انبیای الهی و خاصه بر سرور کائنات محمد مصطفی «صلی ا... علیه و آله» و سلام و صلوات بر امامان معصوم علیه السلام و بر معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام راحل و به ساحت قدسی و روح شهدای انقلاب اسلامی. سلام و ادای احترام به محضر مقام معظم رهبری ، همه خادمان مردم و شما حضار محترم.

 مفتخریم بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی را در این جمع باشکوه که به قدوم مبارک وزراء، روحانیون معزز ، نمایندگان محترم مجلس ، مقامات ارشد کشوری و لشکری، صاحب نظران ، مدیران و روسای مراکز آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی و میهمانان عظیم الشأن مزین است را صمیمانه تبریک عرض نمایم و برای همه عزیزانی که در طی این راه پرفراز و نشیب بیست ساله، منشأ خیر و برکت بوده­اند توفیقات روزافزون آرزو نمایم . انشاء ا... خداوند تبارک و تعالی همه این مجاهدت­ها را به عنوان صدقه جاریه در پرونده اعمال آنان ثبت و ضبط نماید . در فلسفه علم و مباحث ساختار انقلاب­های علمی جهان و تقسیم­بندی علوم به پارادایم­های مختلف در حیات بشری، به یک تعبیری سه نسل در سبک­ها و سیستم آموزشی قابل تقسیم­بندی است .

نسل اول سیستم­های آموزشی علمی –  نظری است . یعنی آموختن برای دانستن ، آموختن برای فهم و درک جهان هستی ، محیط و خود .در این سبک آموزشی، اولویت پژوهش ، پژوهش­های بنیادی و هنجاری برای توسعه و تعمیق این دانش­ها و شناخت­هاست . حتی علوم تجربی و علوم صنعتی این سیستم آموزشی نیز مبتنی بر نهاده­های طبیعی و امکانات و لوازم مادی تولید است .

نسل دوم سیستم­های آموزشی علمی – کاربردی و مهارتی ، تحولات اجتماعی و فرهنگی ، تحولات فناوری و نظام تولید ، تحولات اقتصادی و محیط کسب و کار و روند پرشتاب مزیت­های رقابتی ، چالش­های بزرگی را فراروی بسیاری از کشورها قرار داده است . برای برون رفت از این بحران­ها ، سیستم­های آموزشی فرایند محور مبتنی بر فناوری ، مهارت و کارآفرینی با هدف تربیت نیروی انسانی کارامد و متخصص به عنوان مهمترین سرمایه هر کشور، به جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی در دستور کار بسیاری از کشورهای توسعه یافته در ده های قبل و  در حال توسعه در حال حاضر قرار گرفته است .

نسل سوم سیستم­های آموزشی آینده ساز و ثروت آفرین هستند که با تولید ابر شغل­ها در جهان آینده، پارادایم جدیدی را بنیان خواهند گذاشت. اقتدار دانشی و فناوری محصول مدیریت سرمایه­های فکری و تمدنی این نسل جدید خواهد بود. این سیستم­های آموزشی تغییر در پاردایم­های علمی و فناوری را سبب می­شوند . در سند چشم انداز 1404 علاوه بر این که جمهوری اسلامی ایرانی باید به رتبه اول علمی منطقه نایل شود، باید در حوزه اشتغال نیز به استناد همین سند به تعادل و تعامل کامل با بازار کار برسد .

تحولات بازار کار ، روند تغییرات جمعیتی ، روند سرمایه­گذاری ، میزان صادرات و قیمت جهانی نفت ، نظام احراز اشتغال ، ضرورت تدوین و اجرای نظام صلاحیت حرفه­ای ، عرضه و تقاضای فارغ التحصیلان دانشگاهی در گذشته و همچنین پیش­بینی این تحولات و تغییرات بنیادین سال­های پیش­رو تا افق 1404، توجه جدی به آموزش­های عالی مهارت و فناوری را به استناد، سیاست­های کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ، نقشه جامع علمی کشور ، و قانون برنامه پنجم توسعه کشور نه فقط به عنوان مکمل دیگر سیستم­های آموزشی ، بلکه به عنوان اثر بخش­ترین و فوری­ترین نیاز کشور،  به تکلیف جدی و امری حیاتی تبدیل و ادامه این روند را بر مدیران نظام آموزش عالی کشور دیکته می­کند .

با همین باور و رویکرد در سال­های اخیر دانشگاه جامع علمی کاربردی با هدف فراهم آوردن موجباتی که مشارکت سازمانها و دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی را برای تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ممکن سازد، به نحوی که فارغ التحصیلان هر یک از مراکز وابسته به این دانشگاه بتوانند برای کاری که به انان محول می شود دانش و مهارت لازم را کسب کنند، همه توان و ظرفیت­های سازمانی و فراسازمانی را به کار گرفنه و با تشکیل جلسات و شوراهای تخصصی و مطالعه تطبیقی تجربیات و نظام های آموزشی سایر کشورهای جهان، حرکت جهشی و پرشتابی را دنبال کرده است .

1- استقرار نظام جامع مهارت و فناوری با هدف اثربخشی نیروی انسانی و غنی سازی حوزه­های شغلی با محوریت آموزش در محیط کار که بر پایه 40-30% آموزش­های دانش پایه و 70-60% آموزش­هایی در محیط کار که دروس عملی را شامل می­شود به همراه دروس اختصاصی به عنوان توانمندی خاص فارغ­التحصیلان این دانشگاه متناسب با هر زیرگروه آموزشی تحول بنیادین در فعالیت­­ها دانشگاه جامع به شمار می­رود .

2-راه­اندازی موسسات آموزش عالی علمی کاربردی در دستگاه­های اجرایی کشور و ابلاغ اساسنامه این موسسات از سوی مقام عالی وزارت علوم به دستگاه­های اجرایی کشور .

3-استفاده همه جانبه از تمام ظرفیت­ها و توانمندی­های بخش­های دولتی و غیردولتی و همسوسازی و یکپارچه­سازی اقدامات و فعالیت­ها در راستای آموزش­های شغل محور .

4-تغییر در ساختارها و خدمات فنی و پشتیبانی و اتوماسیون­های اداری ، دانشجویی و فناوری­های آموزشی .

5-    تدوین آیین­نامه­های آموزشی تکمیلی بین سطوح تحصیلی ، آیین­نامه نظام صلاحیت حرفه­ای و نظام اشتغال، آیین­نامه خاص به کارگیری و تربیت مدرسین مراکز آموزشی ، تدوین آیین نامه ظرفیت­سازی غیرمتمرکز پذیرش دانشجو تدوین­ سند جامع نظات و ارزیابی مراکز مجری .

6-بازنگری کامل رشته­ها ، سرفصل­ها و دروس در تمام زیرگروه­ها و در تمام رشته­ها و تدوین سرفصل­های جدید بر اساس شغل محوری و اشتغال مولد .

7-توجه جدی به فعالیت­های فوق برنامه در حوزه­های فرهنگی، هنری ، اجتماعی ، مناسبتی ، قرآنی ، دینی و جشنواره­های دانشجویی و پاسداشت ارزش­ها و شعائر دینی و انقلابی در دانشگاه و مراکز مجری .

8- حذف آزمون جامع و افزایش سطوح تحصیلی تا مقطع کارشناسی ارشد فناوری و حرفه­ای و به زودی در دوره خبرگی

9-تشکیل جلسات منظم و تخصصی در حوزه­های مختلف با مشارکت جدی بخش­های غیردولتی .

10-افزایش سهم اشتغال فارغ­التحصیلان دانشگاه با بیش از 65% به عنوان برترین دانشگاه کشور در حوزه اشتغال توانسته است به عنوان دانشگاه کارآفرین و پیشرو در حوزه آموزش­های مهارت و فناوری به مرکز ثقل و نقطه اتکایی نظام آموزش عالی در ارتباط با اشتغال و کارآفرینی به شمار ­رود .

در حال حاضر نیز دانشگاه با بیش از حدود 940 مرکز مجری دولتی و غیردولتی با همکاری 137 دستگاه اجرایی کشور با حدود 470 هزار دانشجو در چهار زیرگروه آموزشی صنعت ، کشاورزی ، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر در مقاطع کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد فناوری و حرفه­ای یکی از بزرگترین و فعال­ترین نهاد آموزشی – اجرایی کشور تبدیل شود .

مجدداً ضمن گرامی داشت بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بر خود واجب می­دانم از زحمات و تلاش­های خستگی ناپذیر همه مدیران ، همکاران و اعضای شوراهای تخصصی دانشگاه ، مدیران مراکز مجری، دستگاه­های اجرایی و علی­الخصوص از ریاست فرهیخته دانشگاه جناب دکتر پورعباس به خاطر راهنمایی و هدایت­های راهبردی خود در این جهاد عظیم تشکر کنم .

از وزیرمحترم علوم، وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتمایی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، نایب رئیس اول محترم مجلس شورای اسلامی،  رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، و حضرت حجت الاسلام قرائتی  و تمامی شما مدعوین گرامی ، اعضاء هیأت علمی و مدرسین دانشگاه جامع علمی کاربردی که همواره همدل و همراه ما در این حرکت انقلابی هستید صمیمانه تقدیر و تشکر می­کنم .