استقرار نظام جامع آموزش مهارت و فناوری همزمان با بیستمین سال تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی
استقرار نظام جامع آموزش مهارت و فناوری همزمان با بیستمین سال تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی
پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی با حضور مقامات عالیرتبه کشور در مرکز همایش های بین المللی صدا وسیما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی ، دکتر رجبعلی برزویی ، معاون آموزشی دانشگاه و دبیر علمی پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی در مراسم افتتاحیه سخنرانی نمود .

متن سخنرانی دبیر علمی پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی بدین شرح است:
سلام و صلوات بر انبیای الهی و خاصه بر سرور کائنات محمد مصطفی «صلی ا... علیه و آله» و سلام و صلوات بر امامان معصوم علیه السلام و بر معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام راحل و به ساحت قدسی و روح شهدای انقلاب اسلامی. سلام و ادای احترام به محضر مقام معظم رهبری ، همه خادمان مردم و شما حضار محترم.
مفتخریم بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی را در این جمع باشکوه که به قدوم مبارک وزراء، روحانیون معزز ، نمایندگان محترم مجلس ، مقامات ارشد کشوری و لشکری، صاحب نظران ، مدیران و روسای مراکز آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی و میهمانان عظیم الشأن مزین است را صمیمانه تبریک عرض نمایم و برای همه عزیزانی که در طی این راه پرفراز و نشیب بیست ساله، منشأ خیر و برکت بودهاند توفیقات روزافزون آرزو نمایم . انشاء ا... خداوند تبارک و تعالی همه این مجاهدتها را به عنوان صدقه جاریه در پرونده اعمال آنان ثبت و ضبط نماید . در فلسفه علم و مباحث ساختار انقلابهای علمی جهان و تقسیمبندی علوم به پارادایمهای مختلف در حیات بشری، به یک تعبیری سه نسل در سبکها و سیستم آموزشی قابل تقسیمبندی است .
نسل اول سیستمهای آموزشی علمی – نظری است . یعنی آموختن برای دانستن ، آموختن برای فهم و درک جهان هستی ، محیط و خود .در این سبک آموزشی، اولویت پژوهش ، پژوهشهای بنیادی و هنجاری برای توسعه و تعمیق این دانشها و شناختهاست . حتی علوم تجربی و علوم صنعتی این سیستم آموزشی نیز مبتنی بر نهادههای طبیعی و امکانات و لوازم مادی تولید است .
نسل دوم سیستمهای آموزشی علمی – کاربردی و مهارتی ، تحولات اجتماعی و فرهنگی ، تحولات فناوری و نظام تولید ، تحولات اقتصادی و محیط کسب و کار و روند پرشتاب مزیتهای رقابتی ، چالشهای بزرگی را فراروی بسیاری از کشورها قرار داده است . برای برون رفت از این بحرانها ، سیستمهای آموزشی فرایند محور مبتنی بر فناوری ، مهارت و کارآفرینی با هدف تربیت نیروی انسانی کارامد و متخصص به عنوان مهمترین سرمایه هر کشور، به جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی در دستور کار بسیاری از کشورهای توسعه یافته در ده های قبل و در حال توسعه در حال حاضر قرار گرفته است .
نسل سوم سیستمهای آموزشی آینده ساز و ثروت آفرین هستند که با تولید ابر شغلها در جهان آینده، پارادایم جدیدی را بنیان خواهند گذاشت. اقتدار دانشی و فناوری محصول مدیریت سرمایههای فکری و تمدنی این نسل جدید خواهد بود. این سیستمهای آموزشی تغییر در پاردایمهای علمی و فناوری را سبب میشوند . در سند چشم انداز 1404 علاوه بر این که جمهوری اسلامی ایرانی باید به رتبه اول علمی منطقه نایل شود، باید در حوزه اشتغال نیز به استناد همین سند به تعادل و تعامل کامل با بازار کار برسد .
تحولات بازار کار ، روند تغییرات جمعیتی ، روند سرمایهگذاری ، میزان صادرات و قیمت جهانی نفت ، نظام احراز اشتغال ، ضرورت تدوین و اجرای نظام صلاحیت حرفهای ، عرضه و تقاضای فارغ التحصیلان دانشگاهی در گذشته و همچنین پیشبینی این تحولات و تغییرات بنیادین سالهای پیشرو تا افق 1404، توجه جدی به آموزشهای عالی مهارت و فناوری را به استناد، سیاستهای کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ، نقشه جامع علمی کشور ، و قانون برنامه پنجم توسعه کشور نه فقط به عنوان مکمل دیگر سیستمهای آموزشی ، بلکه به عنوان اثر بخشترین و فوریترین نیاز کشور، به تکلیف جدی و امری حیاتی تبدیل و ادامه این روند را بر مدیران نظام آموزش عالی کشور دیکته میکند .
با همین باور و رویکرد در سالهای اخیر دانشگاه جامع علمی کاربردی با هدف فراهم آوردن موجباتی که مشارکت سازمانها و دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی را برای تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ممکن سازد، به نحوی که فارغ التحصیلان هر یک از مراکز وابسته به این دانشگاه بتوانند برای کاری که به انان محول می شود دانش و مهارت لازم را کسب کنند، همه توان و ظرفیتهای سازمانی و فراسازمانی را به کار گرفنه و با تشکیل جلسات و شوراهای تخصصی و مطالعه تطبیقی تجربیات و نظام های آموزشی سایر کشورهای جهان، حرکت جهشی و پرشتابی را دنبال کرده است .
1- استقرار نظام جامع مهارت و فناوری با هدف اثربخشی نیروی انسانی و غنی سازی حوزههای شغلی با محوریت آموزش در محیط کار که بر پایه 40-30% آموزشهای دانش پایه و 70-60% آموزشهایی در محیط کار که دروس عملی را شامل میشود به همراه دروس اختصاصی به عنوان توانمندی خاص فارغالتحصیلان این دانشگاه متناسب با هر زیرگروه آموزشی تحول بنیادین در فعالیتها دانشگاه جامع به شمار میرود .
2-راهاندازی موسسات آموزش عالی علمی کاربردی در دستگاههای اجرایی کشور و ابلاغ اساسنامه این موسسات از سوی مقام عالی وزارت علوم به دستگاههای اجرایی کشور .
3-استفاده همه جانبه از تمام ظرفیتها و توانمندیهای بخشهای دولتی و غیردولتی و همسوسازی و یکپارچهسازی اقدامات و فعالیتها در راستای آموزشهای شغل محور .
4-تغییر در ساختارها و خدمات فنی و پشتیبانی و اتوماسیونهای اداری ، دانشجویی و فناوریهای آموزشی .
5- تدوین آییننامههای آموزشی تکمیلی بین سطوح تحصیلی ، آییننامه نظام صلاحیت حرفهای و نظام اشتغال، آییننامه خاص به کارگیری و تربیت مدرسین مراکز آموزشی ، تدوین آیین نامه ظرفیتسازی غیرمتمرکز پذیرش دانشجو تدوین سند جامع نظات و ارزیابی مراکز مجری .
6-بازنگری کامل رشتهها ، سرفصلها و دروس در تمام زیرگروهها و در تمام رشتهها و تدوین سرفصلهای جدید بر اساس شغل محوری و اشتغال مولد .
7-توجه جدی به فعالیتهای فوق برنامه در حوزههای فرهنگی، هنری ، اجتماعی ، مناسبتی ، قرآنی ، دینی و جشنوارههای دانشجویی و پاسداشت ارزشها و شعائر دینی و انقلابی در دانشگاه و مراکز مجری .
8- حذف آزمون جامع و افزایش سطوح تحصیلی تا مقطع کارشناسی ارشد فناوری و حرفهای و به زودی در دوره خبرگی
9-تشکیل جلسات منظم و تخصصی در حوزههای مختلف با مشارکت جدی بخشهای غیردولتی .
10-افزایش سهم اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاه با بیش از 65% به عنوان برترین دانشگاه کشور در حوزه اشتغال توانسته است به عنوان دانشگاه کارآفرین و پیشرو در حوزه آموزشهای مهارت و فناوری به مرکز ثقل و نقطه اتکایی نظام آموزش عالی در ارتباط با اشتغال و کارآفرینی به شمار رود .
در حال حاضر نیز دانشگاه با بیش از حدود 940 مرکز مجری دولتی و غیردولتی با همکاری 137 دستگاه اجرایی کشور با حدود 470 هزار دانشجو در چهار زیرگروه آموزشی صنعت ، کشاورزی ، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر در مقاطع کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد فناوری و حرفهای یکی از بزرگترین و فعالترین نهاد آموزشی – اجرایی کشور تبدیل شود .
مجدداً ضمن گرامی داشت بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بر خود واجب میدانم از زحمات و تلاشهای خستگی ناپذیر همه مدیران ، همکاران و اعضای شوراهای تخصصی دانشگاه ، مدیران مراکز مجری، دستگاههای اجرایی و علیالخصوص از ریاست فرهیخته دانشگاه جناب دکتر پورعباس به خاطر راهنمایی و هدایتهای راهبردی خود در این جهاد عظیم تشکر کنم .
از وزیرمحترم علوم، وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتمایی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، نایب رئیس اول محترم مجلس شورای اسلامی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، و حضرت حجت الاسلام قرائتی و تمامی شما مدعوین گرامی ، اعضاء هیأت علمی و مدرسین دانشگاه جامع علمی کاربردی که همواره همدل و همراه ما در این حرکت انقلابی هستید صمیمانه تقدیر و تشکر میکنم .
