برگزاری مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه

۲۷ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۶۳۲۰ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۳۱۲
  برگزاری مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه
برگزاری مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه

در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه:

برگزاری مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری

کرمانشاه ، روابط عمومی واحد استانی: مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه با حضور روسا،کارکنان، مدرسان و دانشجویان مراکز آموزش عالی علمی کاربردی استان در محل سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار گردید.

  

در این مراسم، دکتر بیژن عباسی خزایی ، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کرمانشاه، ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری و عرض خیر مقدم به حضار به بررسی مشکلات اساسی در رابطه صنعت و دانشگاه  پرداخت و دو سوال  اساسی را مطرح نمود: "چرا انجام پژوهش  در دانشگاه منجر به ایجاد ثروت نمی شود و اینکه چرا این فرآیند استمرار دارد، سوال های اساسی هستند که پاسخ به آن ممکن است ما را به لایه های عمیق تر مشکلات  کلان دانشگاه و حتی کشور هدایت نماید."

 

 ایشان در ادامه افزود:" با الهام از این اصل که آب بطور طبیعی سربالا نمی رود، بر این باور هستم که رابطه کنونی صنعت و دانشگاه، برای دانشگاه و صنعت سودمند نیست و این یکی از لایه های عدم تعامل و ارتباط سازنده دانشگاه و صنعت است. به نظر اینجانب رابطه کنونی صنعت و دانشگاه یک رابطه غیر طبیعی، تقلیدی و دستوری است و در صورت نبود دستور و اجبار بسرعت از بین می رود. ریشه این موضوع به این بر میگردد که طرفین رابطه بی نیاز از همدیگر هستند."

  دکتر بیژن عباسی خزایی در ادامه تصریح کرد: موتور اصلی حرکت در دانشگاه، اعضای هیات علمی اند که شاخص ارزیابی این اعضای هیات علمی چاپ مقالات ISI است، در حالی که اغلب این مقالات پاسخگوی نیازهای جامعه نیستند، همچنین حقوق و دستمزد عضو هیات علمی در بحث ارتباط با صنعت بی بهره می ماند که در چنین شرایطی عضو هیات علمی به عنوان موتور محرکه دانشگاه نیازی به ارتباط با صنعت در خود نمی بیند. از طرف دیگر صنعت به عنوان مهمترین خریدار کالاهای پژوهشی دانشگاه ارتقاء کیفی محصولات خود را بدلیل نبود فضای رقابتی در دستور کار خود ندارد و برخی پروژه های صنعتی را هم از سر اجبار انجام می دهد و فاقد بهره وری است.

 وی در ادامه  به مهمترین علت نبود یک رابطه طبیعی بین صنعت و دانشگاه، اشاره نمود و تاکید کرد: " اقتصاد دولتی کشور متکی بر نفت است. با این شرایط یک ارتباط طبیعی و تعامل سازنده بین دانشگاه و صنعت برقرار نمی شود. در اینجا نقش دولت در ایجاد رابطه و تعامل سازنده بسیار چشمگیر است. در جوامعی که اقتصاد متمرکز دارند (نظیر کشور ما) هم صنعت و هم دانشگاه در سیطره دولت قرار دارد و رابطه دستوری و از بالا به پایین از طرف دولت نسبت به  صنعت و دانشگاه برقرار است. در حالیکه در جوامع با اقتصاد باز، دولت، صنعت و دانشگاه هر کدام حوزه مستقلی داشته و با هم داد و ستد دارند که نتیجه این داد و ستد ایجاد یک رابطه طبیعی و رشد پایدار است."

 ایشان در پایان به برخی روش های اجرایی برای ایجاد این تعامل بین صنعت و دانشگاه اشاره نمود:« ایجاد فضای رقابتی در بازار و صنعت و حذف رانت های اقتصادی و کاهش نقش دولت و محدود کردن آن به امور هدایت و نظارت، خود گردان کردن فعالیت های دانشگاه بطور تدریجی در یک دوره 10 ساله، تشکیل شرکت های دانش بنیان توسط دانشگاه ،استفاده دانشگاهیان از صنعتگران و بلعکس، افزایش سهم امتیاز ارتقاء هیئت علمی در انجام پژوهش های صنعتی و نیز فعالیت اجرایی صنعتی، ایجاد ساز و کارهای مناسب جهت تشویق صنایع به راه اندازی مراکز تحقیق و توسعه، تصویب قوانین تضمین منافع مخترعین، (نظام مالکیت معنوی و فکری) و تغییر نظام دستمزد اعضای هیئت علمی و متناسب نمودن آن با انجام پژوهش های کاربردی و صنعتی  از جمله روش های اجرایی برای ایجاد این تعامل بین صنعت و دانشگاه است. »

در ابتدای این مراسم آقای مهندس تعاونی مسئول امور پژوهشی واحد استانی دانشگاه و دبیر همایش به تشریح روند اجرایی برنامه های هفته پژوهش و فناوری سالجاری و نیز فعالیتهای دانشگاه در چند سال اخیر  پرداخت. ایشان به برنامه هایی که در طول هفته پژوهش و فناوری در مراکز علمی کاربردی استان برگزار خواهد شد ، اشاره نمود و تصریح کرد: برنامه های امسال مراکز استان؛ برگزاری کارگاه آموزشی و پژوهشی، برگزاری سمینارهای علمی و فناوری،  برگزاری تورهای فناوری، ارائه دستاوردهای پژوهش و فناوری مراکز آموزش علمی کاربردی استان، تقدیر از برترین ها(مراکز نمونه، مدرس و پژوهشگران برتر، دانشجویان نمونه، ایده برتر، کارافرین برتر و کارمندان نمونه مراکز) و اجرای سیاستهای  علمی کاربردی و درهای باز و ... می باشد.

 

مهندس تعاونی  در پایان سخنان خود به دو سند بالا دستی نقشه جامع علمی کشور و برنامه پنجم توسعه در حوزه آموزش های مهارتی اشاره نمود و بیان کرد: ترویج فرهنگ كسب و كار دانش بنیان، گسترش شایستگی حرفه‎ای از طریق افزایش دانش و مهارت با نگرش به انجام کار واقعی در محیط، استمرار نظام کارآموزی و کارورزی در آموزشهای رسمی متوسطه و عالی علمی کاربردی و غیررسمی فنی و حرفه‎ای، از جمله  اهم برنامه ها یی است  که در حوزه آموزش های مهارتی به دولت تکلیف شده است و بر همین اساس نیز دولت تکالیفی را برای دانشگاه مشخص نموده است که منجر به تغییرات محلی در سیاست های دانشگاه در طی چند سال اخیر شده است از اهم این تغییرات  می توان در حوزه برنامه ریزی درسی به  حذف تدریجی تمام دوره های عمومی دانشگاه در کنار توسعه دوره های جدید  شغل محور ، جهت گیری ساعات آموزشی 40 درصد دانش پایه و حداقل 60 درصد مهارتی، اضافه شدن دروس كاربینی ،كارورزی 1 و كاورزی 2 ، اشاره نمود و در حوزه مدرسان از تدوین آیین نامه مدرسان خبره، راه اندازی مرکز تربیت مدرس و راه اندازی هیات های اجرایی جذب واحدهای استانی از سال 90 می توان نام برد و در حوزه نظارت و ارزیابی و پژوهشی می توان به بازنگری و تدوین شاخص های نظارت و ارزیابی با رویكرد مهارتی، طراحی سامانه نظارت و  ارزیابی دانشگاه، ساماندهی مراكز آموزش علمی ـ كاربردی براساس معیارهای نظام ملی مهارت و فناوری و راه اندازی خوشه های فناوری اشاره نمود.

در ادامه این مراسم، مهندس امیری مدیر کل فنی و حرفه ای کرمانشاه  به عنوان دومین سخنران به ریشه یابی مسئله پژوهش پرداخت و تصریح کرد: با روش های معمول پژوهش نمی توان علم را به ثروت تبدیل کرد. دلیلی ندارد که برای خودمان مسئله بتراشیم، اگر نگاهی به نیازهای خود و جامعه مان بیاندازیم، می بینیم که همین ها اصلی ترین سوژه های پژوهشی ما هستند.

  مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای استان کرمانشاه، گفت: انجام پژوهش های بنیادی کمک فراوانی به توسعه کشور نمی کند و ما نیاز داریم پژوهشی انجام دهیم که تبدیل به ثروت برای کشور شود.

امیری تصریح کرد: امروز در دانشگاه های کشور بیش از آنکه نیازمند پژوهش باشیم به انسانهای پژوهشگر نیازمندیم و به نوعی انسان هایی می خواهیم که دنبال دردسرهای علمی و پژوهشی باشند.

 وی در پایان تاکید کرد: در دانشگاه ها، دانشجو باید به گونه ای تربیت شود که بتواند به راحتی با چالش ها روبه رو شده و به مبارزه با آنها بپردازد، نه دانشجویانی که از چالش گریزان باشند.

 

اجرای تئاتر حول موضوع پژوهش از دیگر برنامه های این مراسم بود.

 

در پایان این مراسم از مراکز،روسا، مدرسان، دانشجویان و پژوهشگران برتر  و کارمندان نمونه مراکز آموزش علمی کاربردی استان  تقدیر به عمل آمد.