ثبت نام دوره های کاردانی فنی و کاردانی حرفه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی آغاز شد
ثبت نام دوره های کاردانی فنی و کاردانی حرفه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی آغاز شد
دکتر بیژن عباسی خزایی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه طی نشستی خبری با موضوع آغاز پذیرش دوره های کاردانی فنی و کاردانی حرفه ای نظام آموزش عالی مهارتی به بیان رسالت دانشگاه در حوزه آموزش های مهارتی پرداختند. ایشان شغل محور بودن دوره های آموزشی، انطباق دوره ها با نیاز بازار کار و نیازهای بومی و منطقه ای را به عنوان ویژگی های اصلی زیر نظام آموزش عالی مهارتی در نظام آموزش عالی کشور برشمردند و عنوان نمودند دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان متولی اصلی زیر نظام مهارتی تلاش نموده است با بکارگیری توان و امکانات بخش های خصوصی، عمومی و دولتی در قالب موسسات و مراکز آموزش عالی علمی کاربردی در راستای نیل اهداف دانشگاه گام های موثری را بردارد. وی با بیان اینکه ایجاد رشته در مراکز علمی کاربردی بر اساس نیازهای شغلی هر منطقه است، گفت: شناسایی، تحلیل و رصد نیازهای شغلی در ایجاد رشته های درسی دانشگاه تاثیر مستقیمی دارد. دکتر عباسی خزایی با تاکید بر اینکه اگر شغل و رشته ای در شهری اشباع گردد، دیگر پذیرش دانشجو در آن رشته و در آن شهر متوقف می گردد. وی اظهار داشت: در دانشگاه علمی کاربردی وجود رشته دایمی و ثابت و پذیرش یکنواخت دانشجو معنا ندارد و هر وقت احساس شود در منطقه¬ای آن رشته دیگر اشتغال زا نیست پذیرش دانشجو لغو می گردد.
ایشان به سیاست های جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر ایجاد دانشگاه های کارآفرین اشاره کردند و افزودند خوشبختانه اساسنامه دانشگاه جامع علمی کاربردی با رویکرد دانشگاه کارآفرینی تدوین گردیده که در این راستا پیشرو دانشگاه¬های نسل سوم است. وی با اشاره به اینکه نبود یک رشته دایمی باعث شده که عضو تمام وقت هیئت علمی نداشته باشیم، بیان داشت: رشته های تحصیلی در دانشگاه علمی کاربردی بر اساس نیاز و مصرف جامعه شغلی تعریف و ایجاد می¬شود. رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی کرمانشاه با بیان اینکه در این دانشگاه مهارت و خبرگی شاخصه برتری استاد و دانشجوست، ادامه داد: هدف دانشگاه تربیت دانشجوی صرفا باسواد نیست بلکه تربیت دانشجوی کارآفرین و صاحب علم و مهارت هدف اصلی دانشگاه است.
عباسی خزایی حضور در مراکز علمی کاربردی را نیازمند علاقه به یک مهارت عنوان کرد و گفت: متقاضیان تحصیل در این دانشگاه عمدتا کسانی هستند که به یک رشته شغل محور مهارتی علاقه و تمایل دارند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کرمانشاه با تاکید بر اینکه محور تدوین رشته های علمی کاربردی شغل محوری است گفت: خوشبختانه براساس همین دیدگاه تاکنون بیش از 2 هزار رشته شغل محور در سطح کشور ایجاد شده است. وی از تدوین مواد درسی با عنوان کاربینی در مراکز علمی کاربردی کشور خبر داد و گفت: یکی از آسیب های تحصیلی در کشور ما نبود افق دید درست در قبال رشته هایی است که انتخاب کرده و تحصیل می-کنیم. عباسی خزایی با بیان اینکه تغییر رشته یکی از مشکلات تحصیلی کشور است و سرمایه های ملی را از بین می برد، ادامه داد: در سال های اخیر درس کاربینی در ترم اول برای تمامی دانشجویان علمی کاربردی ارائه می-شود که در این درس یک دانشجو از تمام زوایا و کارکردها و آینده رشته تحصیلی خود اطلاع می یابد.
ایشان در ادامه به گزارش فعالیت¬های انجام شده در دانشگاه علمی کاربردی استان کرمانشاه طی چند سال اخیر پرداخته و گفت تعداد مراکز آموزش علمی کاربردی استان از 6 مرکز در سال 86 به 21 مرکز و تعداد رشته های دانشگاه نیز از 39 رشته در سال 86 به 243 رشته در سال 93 افزایش یافته است. در همین راستا و با افزایش بیش از 20 هزار متر مربع به فضاهای اموزشی، رفاهی و اداری، تعداد مدرسان مهارتی دانشگاه نیز از 250 مدرس به 1500 مدرس افزایش یافته است که با راه اندازی هیات اجرایی جذب استانی و 32 کارگروه تخصصی، توانایی علمی و مهارتی بخشی از این مدرسان در کارگروههای مذکور مورد بررسی قرار گرفته است. ایشان افزودند در راستای کیفی سازی مدرسان دانشگاه مرکز آموزش تربیت مدرس دانشگاه راه اندازی گردیده که اقدام به اجرای دوره های آموزش تربیت مدرس با هدف آشنایی بیشتر مدرسان با اهداف دانشگاه و ارکان آموزش های مهارتی می-نماید که بحمدالله با پیگیری های به عمل آمده اولین دوره آموزشی در اسفند ماه سال گذشته برای حدود 250 نفر از مدرسان استان برگزار گردیده که انشاالله دومین دوره آن نیز در اسفندماه سالجاری برگزار خواهد شد. وی افزود تمامی مدرسانی که با دانشگاه همکاری می نمایند برای ادامه همکاری با دانشگاه ملزم به گذراندن دوره های مذکور هستند.
ایشان راه اندازی کمیته استانی گسترش، کمیسیون استانی برنامه ریزی آموزش و درسی، هیات اجرایی جذب استانی، نظارت دقیق و مستمر بر انجام دوره های کاربینی و کارآموزی و انجام انواع بازدیدهای مدیریتی، ادواری، موردی و سرزده از مراكز در سال های گذشته را بخشی از فعالیت های واحد استانی دانشگاه در راستای کیفی سازی و مهارت بخشی اجرای دوره های علمی کاربردی در استان دانست و افزود طی سه سال گذشته حداقل 421 مورد بازدید از مراکز استان به عمل آمده است. کسب رتبه های برتر مراکز در کشور و نیز انتخاب دانشجویان برتر کشوری از استان کرمانشاه و کسب مقام های برتر کشوری در حوزه امور فرهنگی و ورزشی توسط واحد استان کرمانشاه نتیجه تلاش های انجام شده توسط همکاران ستاد دانشگاه و نیز مراکز آموزش علمی کاربردی استان بوده است.
ایشان همچنین با بیان این موضوع که در حوزه پژوهش نیز بحمدالله غرفه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان در سالجاری توانست غرفه برتر را در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان کسب نماید، افزودند حمایت ما از پژوهشگران و فناوران دانشگاه علمی کاربردی مانند دانشگاه های معمول نیست. وی با تاکید بر اینکه از دانشجویان مخترع حمایت جدی به عمل می آید، بیان داشت: تمام دانشجویانی که طرح ها و ایده های فناوری دارای ثبت اختراع دارند تا مرحله تولید و عرضه، از حمایت های دانشگاه برخوردار خواهند شد.
ایشان افزودند مراکز علمی کاربردی مناسبترین جایگاه جهت کاربردی سازی ایده ها و طرح های دانشجویان و استادان است. ایشان همکاری و تعامل با مراکز رشد و پارک های علم و فناوری برای تجاری سازی طرح های فناورانه را جزو اهداف مهم دانشگاه ارزیابی کرد و گفت: مراکز علمی کاربردی که در محل مراکز صنعتی و تولیدی ایجاد شده اند فرصت بسیار مناسبی برای کاربردی کردن ایده های دانشجویان فراهم می سازد. رئیس واحد استانی دانشگاه جامع علمی - کاربردی از شروع حرکت دانشگاه به سمت تاسیس شرکت های انشعابی و خوشه های فناوری خبر داد و گفت: اغلب دانشجویان مراکز علمی کاربردی هم صاحب ایده هستند و هم مهارت-های لازم را برای کاربردی سازی ایده را دارند لذا باید با استفاده از امکانات دانشگاه شرکت های انشعابی دانش بنیان و کارآفرین ایجاد کنیم.
ایشان در بخش دوم از سخنان خودبه جزئیات ثبت نام در دوره کاردانی فنی و دوره کاردانی حرفهای نظام آموزش مهارتی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی بهمن ماه سال 93 اشاره کرده و اعلام داشتند: پذیرش دوره کاردانی فنی و دوره کاردانی حرفهای در دو بخش «حضوری» و «آموزشهای خاص - حینکار غیرحضوری» سال 1393، از 1 دی ماه آغاز و تا روز دوشنبه 8 دی ماه ادامه خواهد داشت. لازم است متقاضیان پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما و فراهم نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز، در زمان اعلام شده از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org نسبت به ثبتنام خود اقدام نمایند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه در ادامه از ایجاد یک رشته جدید در مقطع کاردانی غیر حضوری در استان با عنوان كاردانی حرفهای مدیریت کسب و کار خبر داد و اضافه نمود:. این رشته اولین بار است که به صورت غیر حضوری در استان به اجرا در می آید و در راستای تربیت و آموزش نیروی انسانی مورد نیاز برای فعالیت در حوزه کسب و کار و نیز بهسازی عملکرد فعالان فعلی این حوزه است. طی این دوره، دانشجویان علاوه بر آشنایی با مبانی نظری کسب و کار، مهارتهای لازم برای اداره واحدهای صنفی تولیدی، خدمات فنی، خدماتی و توزیعی را کسب می نمایند.
وی در ادامه تصریح کرد: دفترچه راهنمای شرکت در پذیرش دوره کاردانی فنی و دوره کاردانی حرفه ای نظام آموزش مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی مهرماه سال 1393 در دو بخش شامل بخش اول: راهنمای شرکت در پذیرش دوره کاردانی فنی و دوره کاردانی حرفه ای نظام آموزش مهارتی (حضوری) و بخش دوم: راهنمای شرکت در پذیرش دوره کاردانی فنی و دوره کاردانی حرفه ای نظام آموزش مهارتی به شیوه آموزشهای خاص(حین کار غیرحضوری) تهیه و تنظیم گردیده است. داوطلبان طبق ضوابط و شرایط تعریف شده می توانند از هر دو بخش انتخاب رشته نمایند. بدیهی است پذیرش داوطلب طبق اولویتهای انتخابی ایشان صورت می پذیرد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه در ادامه اعلام کرد: امسال کرمانشاه در 64 کد رشته محل در17 مرکز آموزش علمی کاربردی در 4 گروه آموزشی صنعت، مدیریت و خدمات اجتماعی، کشاورزی و فرهنگ و هنر با ظرفیت حدود 5000 نفر، در استان پذیرش دانشجوخواهد داشت.
ایشان در ادامه به شرایط پذیرش دانشجو اشاره نمود و تصریح کرد: برای دوره های کاردانی حضوری داشتن دیپلم، داشتن سایر شرایط اختصاصی اعلام شده توسط هر یک از مراکز آموزشی تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی براساس جدول شماره 5 دفترچه و برخورداری از توانایی جسمی لازم متناسب با رشته های انتخابی الزامی است. داوطلبان مرد می بایست برای پذیرش در این دوره ها کارت پایان خدمت و یا معافیت داشته و یا غیبت نظام وظیفه نداشته باشند. برای دوره های کاردانی غیر حضوری نیز داوطلبان با داشتن دیپلم می توانند در این دوره شرکت نمایند البته داوطلبان مرد برای شرکت در این دوره ها می بایست دارای کارت پایان خدمت نظام وظیفه و یا معافیت از آن باشند.
وی در پایان به نحوه پذیرش دانشجو اشاره نمود و اظهار داشت: در دوره های کاردانی حضوری گزینش دانشجو در هر یک از کد رشته محل های تحصیلی براساس معدل کل مندرج در گواهینامه دیپلم، نوع دیپلم و سهمیه آزاد، شاغل، رزمندگان و ایثارگران، بومی بودن و با توجه به صلاحیتهای عمومی داوطلبان براساس ضوابط و مقررات دانشگاه جامع علمی کاربردی صورت می گیرد. روش گزینش دانشجو در هر یک از کد رشته محل های تحصیلی برای دوره های کاردانی غیر حضوری با توجه به اولویتهای انتخابی و ظرفیتهای اختصاص داده شده به هر سهمیه صورت می پذیرد و پذیرش در این دوره صرفا به داوطلبان بومی اختصاص دارد. با توجه به مطالب ذکر شده داوطلبان رشته کاردانی غیر حضوری در کرمانشاه صرفا می¬توانند رشته مدیریت خانواده و یا مدیریت کسب و کار را انتخاب نمایند.
