مصاحبه با دانش آموخته کارآفرین مرکز علمی کاربردی جمعیت هلال احمر کرمانشاه

۲۹ تیر ۱۴۰۰ | ۰۱:۴۹ کد : ۵۵۷۶۵ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۰۹

با سلام لطفا خودتان را معرفی کنید:

با احترام، اینجانب محمدکاظم خانی خلیل اله ساکن شهر کرمانشاه و دانش آموخته در مقاطع کاردانی حرفه ای رشته امداد و نجات شهری و کارشناسی حرفه ای رشته مدیریت عملیات امداد و نجات می باشم؛ همچنین شاغل در سازمان  آتش نشانی و خدمات ایمنی نیز هستم . اینجانب  مخترع سیستم های اطفاء حریق بوده و  عضو بنیاد ملی نخبگان نیز می باشم و موفق به کسب  گواهی نامه سطح 3  اختراعات برتر شده ام .

چرا دانشگاه علمی کاربردی را انتخاب کردید؟

 با عنایت به اینکه هدف دانشگاه جامع علمی کاربردی ارتقاء سطح دانش و مهارت های شغلی افراد می باشد و مهمتر اینکه این دانشگاه با مشارکت دادن سازمان ها و شرکت هایی که افراد با قرار گرفتن در محیط کاری آنها بهتر می توانند توانمندی شغلی خود را به دست آورند و در جهت بهبود و ارتقاء آنها تلاش کنند و از طرفی خود این سازمان ها و نهادهای ذیربط در آموزش نیروهای متخصص درگیر می شوند که کمک شایانی برای دانشجو محسوب شده و دانشجو در چنین شرایطی می تواند آینده شغلی خود را متصور شود. در کل دانشگاه علمی کاربردی با توجه به واحد های عملی بسیار و با هدف تربیت دانشجو در زمینه دانش و کار میتواند انتخاب بسیاری از افرادی که قصد ادامه تحصیل دارند قرار بگیرد.

چه آینده شغلی برای خودتان و دانش آموختگان این دانشگاه متصور هستید؟

اینجانب بعد از فارغ التحصیلی در مقطع کاردانی در آزمون استخدامی آتش نشانی شرکت نموده و به لطف خدا و آموزش های عملی و تئوری گذرانده شده در این دانشگاه که با شغل انتخابی مرتبط و مورد علاقه خودم نیز بود موفق به کسب نمره برتر شده و استخدام این سازمان شدم  و یقین دارم کسی که در دانشگاه علمی کاربردی در حال تحصیل است با توجه به واحد های عملی بسیار که تأثیر بسزایی دارد در زمان آزمون های استخدامی مرتبط با رشته تحصیلی خود جزء نفرات اول خواهند بود.

به نظر شما مهارت گرایی مهمتر است یا مدرک گرایی؟

در کل مدرک به نوبه خود خوب است  اما برای کسانی که میخواهند وارد ادارات دولتی و یا شرکت هایی شوند که اولین شرط استخدام داشتن مدرک تحصیلی مرتبط است .  ولی از الزامات زندگی نیست و اغلب افرادی که مدرک دارند اما صاحب مهارت خاصی نیستند بیکاران جامعه را تشکیل می دهند بدلیل اینکه ادارات دولتی نمیتوانند برای تمامی فارغ التحصیلان شغل دولتی ایجاد کنند و فقط تعداد اندکی وارد سیستم اداری می شوند .اما می توان گفت داشتن مدرک به همراه مهارت لازم است و افرادی که در رشته تحصیلی خود مهارت دارند اکثر صاحب شغل می شوند و برای خود کسب و کاری راه اندازی می کنند ، در نتیجه ملاک ما برای موفقیت صرفا یک کاغذ مانند مدرک تحصیلی نیست بلکه هدف باید مدرک به همراه مهارت باشد .

آیا زمانی میرسید که به جای سوال از مدرک از سطح مهارت شخص سوال کنند؟

غیر ممکن نیست اما به سختی و با تغییرات گسترده امکان پذیر است، که نیازمند هماهنگی گسترده میان مراکز آموزش عالی و دیگر ارگان ها می باشد همانند برخی از کشورهای اروپایی که مهارت ارجعیت دارد نسبت به مدرک .

چه اقداماتی میتواند مهارت فارغ التحصیلان(دانش آموختگان) دانشگاه علمی کاربردی را ارتقاء دهد؟

افزایش دروس عملی و آموزش تکنیکال و گذراندن دورهای عملی ویژه با اساتید مجرب و بازدید از پروژه های در حال اجرا .

چه ارگانهایی میتوانند فرهنگ جامعه را به سمت مهارت محوری هدایت کنند ؟

در کل میتوان گفت تمامی ارگانها نقش بسزایی می توانند ایفا کنند اما مهمترین این ارگانها 1- دانشگاه ها 2- سازمان فنی و حرفه ای 3- آموزش و پرورش می باشند.

کلیدواژه‌ها: دانشجویان کارآفرین دانشجویان برتر دانش آموختگان دانشگاه دانشگاه علمی کاربردی استان کرمانشاه


( ۳ )